امروز میخوایم چند نکته ی دیگه رو برای بالا رفتن خلاقیت شما در عکاسی بیان کنیم
خب این روزها دنیا پر از سوژه های الهام بخش عکاسان و هنرمندانه ،
اما گاهی این خلاقیت در شما جریان پیدا نمی کند و به بن بست می رسید .
وقتی در چنین شرایطی گیر می کنید ، امکان دارد که ناامید بشید و یا حتی به فکر انجام کار دیگری بیفتید .
بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا با یکی از عکاسان مشهور ۵۰۰px به نام دینا بلنکو (Dina Belenko) در این مورد صحبت کنیم .
توصیه ها و تمرین های او می تواند شما را در بالا بردن خلاقیت و مهارت داستان گویی برای عکاسی کمک کند .
در ادامه می تونید تعدادی از کارهای اونو هم مشاهده نمایید .
دیانا به کمک تکنیک ، قدرت تخیل و مهارت های هنریش به اشیاء مختلف جان میده
که نتیجش عکس های اجسام بی جان جادویی و تماشاییه ..
طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت
هر عکاسی ممکن است به لحظاتی برخورد کند که ایده جدیدی ندارد ، یا اینکه عکس هایش از لحاظ تکنیکی مناسب ، اما همچنان کسل کننده به نظر برسند .
در حالی که هیچ دستورالعمل جهانی برای گرفتن یک عکس وجود ندارد ، هر عکاسی ترفند و حقه های خودش را دارد . بسیار خب ، این لیست من هست :
برای هر یک از اشیاء صحنه یک انگیزه و محرک پیدا کنید ، یک جهت و مسیر مناسب . این اشیاء چیستند ؟ چگونه به اینجا آمده اند ؟ چه کسی آنها را به اینجا آورده است ؟ چه کسی سردسته آنها است ؟ اصلا اینجا چه خبر است ؟
یک عکس خوب مثل صحنه اوج یک فیلم است . با داشتن چنین دیدی نسبت به عکس ها ، بیننده قادر خواهد آنچه قبلا اتفاق افتاده را ببیند و حدس بزند که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد . برای عکس خود یک داستان منطقی تعریف کنید ( داستانی که دارای آغاز ، میانه و انتها باشد ) و خیلی ساده از نقطه اوج آن عکس بگیرید .
این کار تمرین مناسبی برای شما است تا بتوانید از ذهنتان کار بکشید و آن را به حرکت وادارید . فکر می کنم که به سادگی بتوانید یک مقاله در مورد چگونگی استفاده از نقشه ذهنی ( mind map ) پیدا کنید ، اما من در اینجا به طور مختصر آن را برای شما بیان میکنم : تم اصلی را بنویسید ( شیئی که با آن کار میکنید یا حالتی که می خواهید انتقال دهید و چیزهای شبیه این ) ، زیرشاخه های اصلی را رسم کنید ( شرایط عکاسی، پیوستگی ها ، وسایل موجود و در دسترس ، ایده های پشتیبان و لوکیشن ) . این پارامترها را با استفاده از شاخه ها و انشعابات پشتیبان تصحیح کنید . آنگاه از خود بپرسید که کدامیک از جزئیات حاصل مناسب یکدیگرند ؟ سپس تصویر مورد نظر خود را براساس این یافته ها بسازید .
وقتی که برای اولین بار درمورد نقشه های ذهنی شنیدم ، به نظرم کار بی فایده ای آمد . فکر می کردم که می توانم به همان صورت همه وابستگی های موضوع را در یک ستون بنویسم . اما نقشه های ذهنی نتیجه بهتری را به شما می دهند . این نقشه ها ساختاری را ایجاد می کنند که به شما اجازه خواهد داد تا تعداد زیادی از عناصر را با هم ترکیب و ارتباطی میان آنها ایجاد نمایید که در نگاه اول ممکن نبود . آنها بسیار ساده و کاربردی هستند .
تصویر پایین ، نقشه ذهنی ای را نشان می دهد که من برای عکس « حبس شده در اتاق » ساخته ام .
ما معمولا با خود فکر می کنیم « اگر این دوربین را داشتم … » یا « اگر این وسیله را داشتم … » درصورتی که هرچیزی که لازم داشته باشید را دارید . شما یک ذهن خیال پرداز دارید ، پس از آن استفاده نمایید! نیازی نیست که همه عکس ها واقع گرایانه باشند . اگر به یک اژدها نیاز دارید ، احتیاجی نیست که حتما یک سوسمار بزرگ بسازید که از دهانش آتش بیرون بیاید . می توانید تنها با برش طرح آن از روی کاغذ این کار را انجام دهید .
موضوع این عکس ها تنها با برش های کاغذی به وجود آمدده است :
به کارهای Kouoichi Chiba ، Catherine MacBride و Oleg Oprisco نگاه کنید :
آنها از مواد و مصالح بسیار ساده ای در این عکس ها استفاده نموده اند . این قدرت تخیل آنها است که به این عکس ها زیبایی بخشیده است !
این روش بسیار جالب و خلاقانه ای است ، همچنین تمرین بسیار خوبی برای استفاده از روش های هنرمندانه می باشد . ایا علاقه ای به نقاشی یا فیلم دارید ؟ یک هنرمند ، کارگردان یا سازنده الهام بخش را انتخاب کنید و تلاش نمایید با استفاده از سبک او عکس بگیرید . تکنیک ها ، رنگ ها و زاویه های ممتاز کار او را بررسی و تلاش نمایید تا داستان خودتان را با درنظر گرفتن این پارامترها بیان کنید . این کار نه تنها تمرین بسیار خوبی برای شما است ، بلکه به وسیله آن یک کار پست مدرن و جالب را خلق می کنید .
گرامی داشت Kazimir Malevich :
گرامی داشت Wes Anderson :
یک تم کلی انتخاب نمایید و به خودتان قول دهید که با پیروی از آن بهترین کارتان را خلق خواهید کرد . بزرگترین سری کارهایی که تاکنون انجام دادید چه بوده است ؟ پنج عکس ؟ ده تا ؟ پانزده تا ؟ این عدد را در دو ضرب کنید .
اگر احساس می کنید که ایده هایتان تمام شده است ، نگران نباشید چون بالاخره موج دیگری از آنها به ذهنتان خواهد رسید . من قبلا هیچوت بیشتر از ۵ عکس از یک موضوع و تم نگرفته بودم ، اما حالا مشغول یک پروژه کتاب بی نهایت هستم ( عکس زیر را نگاه کنید ) . تاکنون ۳۰ عکس خلق کرده ام.
من مجبورم که نبوغ بیشتری در هر عکس به خرج بدهم ، اما تاکنون از این کار خسته نشده ام . شما می توانید به صورت دلخواه و اتفاقی یک تم انتخاب کنید ، یا اینکه کاری را انتخاب کنید که دوست دارید برای مدتی طولانی انجام بدهید اما وقت کافی برای آن را ندارید . تعداد عکس ها به شما اجازه می دهد تا سوژه را از نزدیک نگاه کنید و کمی بیشتر در آن کاوش نمایید . در این صورت احتمال دارد که شما چیزی را یافته و خلق نمایید که هیچ کس تا به حال ندیده باشد . اینها حقه هایی هستند که من در کارم از آنها استفاده می کنم . آنها را امتحان کنید . مطمئن هستم که برخی از آنها به کار شما خواهند آمد .
عالی