خانه » آموزش فتوشاپ » کانال آلفا چیست ؟
25 اسفند 1393

کانال آلفا چیست ؟

CityGraph3-71

با سلام خدمت شما دوستان عزیزی

بنا به درخواست یکی از بازدید کنندگان عزیز که آموزش کار با کانال آلفا (Alpha Channel)

رو درخواست داده بودن ما هم آموزش امروز رو به این مورد اختصاص دادیم

پس با ما همراره باشید ..

 

طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

 

تصاويري كه بر روي كامپيوتر ذخيره شده اند معمولا از نظر كانال ها بر دو قسمند : RGB , CMYK

تصاوير RGB

اغلب عكس هاي موجود در كامپيوتر با اين قالب هستند چون مناسب تر و كم حجم تر است. اين تصاوير داراي سه كانال رنگ قرمز(Red)، سبز(Green)، و آبي(Blue) هستند كه وقتي اين سه كانال بر روي هم قرار مي گيرند، از تركيب آنها تصوير نهايي شكل مي گيرد. در حالت معمولي بر روي مانيتور تصوير نهايي كه شامل رنگهاي عادي است ديده مي شود. ولي اگر عكس مورد نظر را با نرم افزاري مانند فتو شاپ باز كنيم مي توانيم اين كانال ها را از هم جدا كنيم كه هر كدام به صورت تصويري تك رنگ از رنگ مورد نظر است. مثلا اگر كانال قرمز را به تنهايي نمايش دهيم، تصويري مي بينيم با رنگ سياه و سفيد كه رنگ سفيد نشان دهنده ي قرمز بيشتر و سياه نمايانگر قرمز كمتر در يك ناحيه است.

تصاوير CMYK

قبل از اينكه اين كانال بندي ابداع شود، تصاويري كه پرينت گرفته مي شد، بر خلاف مانيتور بر روي كاغذ فاقد رنگ سياه بود و بجاي آن نوعي بادمجاني پر رنگ چاپ مي شد. دليل آن اين است كه قرمز، سبز و آبي كه براي چاپ عكس به كار مي رفت، در واقع سه نور اصلي هستند و نه سه رنگ اصلي.(سه رنگ اصلي قرمز، آبي و زرد هستند) با اين حساب سيستم آبي سايان(Cyan)، قرمز ماژنتا(Magenta)، زرد(Yellow) و سياه(Blak) ابداع شد تا با استفاده از جوهر سياه اضافه شده، رنگ سياه به راحتي قابل چاپ باشد و در مصرف جوهر هم صرفه جويي شود. چون در سيستم قديمي براي چاپ يك قسمت سياه هر سه جوهر مي بايست با نهايت غلظت بر آن پاشيده مي شدند. اين نوع كانال بندي تنها براي عكس هايي كه به منظور چاپ كردن بروي كاغذ مورد استفاده اند به كار مي رود. حجم آن نيز به دليل داشتن يك كانال اضافه بالا تر است.

كانال آلفا

كانال آلفا يك كانال اضافه است كه در حالت معمولي هيچ تاثيري بر ظاهر عكس ندارد. ولي در نرم افزار هاي گرافيكي كاربرد وسيع و مهمي دارد كه به آن اشاره خواهيم كرد. اين كانال كه هميشه سياه و سفيد است، شفافيت كلي عكس را تعيين مي كند. به اين معني كه هر قسمتي از كانال آلفا كه سفيد باشد، عكس هم در آنجا پيداست و هر جايي از كانال آلفا كه سياه باشد عكس هم در آنجا ناپيداست. بديهي است هر جا كه كانال آلفا خاكستري باشد عكس هم در آنجا كم رنگ است و مقداري شفاف . مقدار شفافيت آن هم بستگي به تيرگي و روشني كانال آلفا دارد .

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

8 پاسخ به “کانال آلفا چیست ؟”

  1. مژگان گفت:

    …. با این توضیح دادنت…. من الان خوردم ب مشکل تو هم هیچ راهی جلو پام نذاشتی با این توضیحت… وقتی صرفا بلدی از سایتای خارجی کپی کنی همه نفرینت میکنن دیگه

  2. میثم گفت:

    خانومی که کامنت دادی، این چه طرز صحبتیه؟! میخواستی به مشکل برنخوری! آی کیو شما پایینه به مطلب چه ربطی داره؟ والا خیلی مفهوم توضیح دادن و شما نگرفتی.

    • Pooria گفت:

      والا ما تو ی سایت درباره فرمت عکس داشتیم میخوندیم
      به این کانال الفا رسیدیم نمیدونستم سرچ کردم اولین سایت همین سایت شما بود
      خدایی دمتون گرم با این که من کارم اصلا به این موضوع ربطی نداره بازم فهمیدم

  3. GH گفت:

    با سلام خدمت شما آقا به دل نگیرید
    آخه اینا چه می دونن کانال آلفا چیه، اینا فقط کانال جم جونیور می شناسن.

  4. Ebi گفت:

    من رشته ام کامپیوتر هست و بینایی ماشین کار میکنم؛ تو منابع درسی همه اش کانال الفا اورده شده ولی توضیح ندادن که چی هست؛ ممنون خوب توضیح دادین

  5. عرفان گفت:

    بهترین توضیحی بود که تا حالا خوندم 🙂 مرسی واقعا 🙂

  6. Pooria گفت:

    والا ما تو ی سایت درباره فرمت عکس داشتیم میخوندیم
    به این کانال الفا رسیدیم نمیدونستم سرچ کردم اولین سایت همین سایت شما بود
    خدایی دمتون گرم با این که من کارم اصلا به این موضوع ربطی نداره بازم فهمیدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *