خانه » آموزش فتوشاپ » پیکسلی بهتر است یا گرافیک برداری؟
22 خرداد 1396

پیکسلی بهتر است یا گرافیک برداری؟

مطلبی که سایت سیتی گراف برای شما در نظر شده است پیکسلی بهتر است یا گرافیک برداری؟ می باشد.تا به حال تصاویر را در فتوشاپ نزدیک (Zoom) کرده اید . یک عکس را با فشردن کلیدهای Ctrl+ + تا آخر بزرگ کنید . متوجه میشوید که در تصویر نقاط مشخصی به شکل مربع وجود دارد . این نقاط مشخص که به تراکم های کم و زیاد در تصاویر موجود هستند را پیکسل نام میبرند .

به عبارت دیگر در تصاویر دیجیتالی پیکسل کوچکترین جزء ساختاری یک تصویر می باشد . پیکسل رو بعضا در مباحث مربوط به گرافیک و تصویر ، نقطه هم نام می برند که اون رو کوچکترین نقطه تشکیل دهنده تصویر نیز می خوانند . در گرافیک پیکسلی ، هر پیکسل میتواند رنگ خاصی به خودش اختصاص بدهد و با قرار گرفتن چندین هزار پیکسل در کنار همدیگر با رنگ های مختلف یک تصویر گرافیکی زیبا به وجود می آید فرمت های JPG , BMP , GIF از فرمت های معمول گرافیکی پیکسلی یا شطرنجی و یا Raster Graphics هستند .

نرم افزار فتوشاپ یک نرم افزار پیکسلی هست که محاسبات تصویری آن بر مبانی پیکسل طبقه بندی شده و استفاده میشود . از نرم افزار فتوشاپ میشود به عنوان قوی ترین نرم افزار پیکسلی برای ویرایش یا ساخت تصاویر پیکسلی در ابعاد و حجم های بسیار بزرگ یاد کرد .اما نرم افزار کرل یک برنامه برداری می باشد و پیکسل در آن وجود ندارد . شما هر چقدر یک تصویر را کوچک یا بزرک کنید پیکسلی در آن مشاهده نمی شود و همین موضوع یکی از نقاط قوت این برنامه به حساب می آید زیرا کیفیت اینگونه تصاویر همیشه بسیار بالا می باشد و با تغییر اندازه عکس از کیفیت کاسته نمی شود .

گرافیک برداری را میتوان به این شکل برای شما معنی کنم که محاسبات در این نوع گرافیک بر مبنای بردار و ریاضیات و در قالب مجموعه‌ ای از مشخصات هندسی نقاط ، خط‌ها ، منحنی‌ها و چند ضعلی‌ ها ذخیره می‌شود . نرم افزار های زیادی مثل : Adobe Illustrator , CorelDraw ,Autodesk AutoCad به صورت Vector Graphic پردازش انجام میدهند .یکی از برترین فرمت های تصاویر وکتوری که جدیداً مقالات زیادی در مورد آن نوشته می شود و لقب آینده تصاویر وب را به خودشون اختصاص داده است، تصاویر با فرمت SVG هستند .

نتیجه گیری : گرافیک برداری بهتر است یا پیکسلی ؟
هردو در زمان استفاده از نرم افزار و کاربردی که شما از یک برنامه گرافیکی می خواهید داشته باشد کاربرد دارند و نمی توان گفت که کدام از آن یکی بهتر است . هر دو دارای مزایا و معایبی نسبت به هم هستند که وقتی در ترازوی مقایسه قرار می گیرند هیچ کدام نسبت به دیگری سرتر نبوده و می تواند نقاط منفی یکدیگر را بپوشانند . بر فرض مثال می توانید یک لوگو با کیفیت بالا در کرل طراحی و وارد فتوشاپ کنید و بقیه طراحی را در فتوشاپ دنبال کنید .

منبع: آسارایان

 

زهرا خالقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *