خانه » آموزش فتوشاپ » نحوه کار با ابزارهای انتخاب -MARQUEE TOOLS در فتوشاپ
03 شهریور 1396

نحوه کار با ابزارهای انتخاب -MARQUEE TOOLS در فتوشاپ

در این بخش از سایت سیتی گراف می پردازیم به نحوه کار با ابزارهای انتخاب -MARQUEE TOOLS در فتوشاپ پس با ما همراه باشید.برای انتخاب بخشی از تصویر روشهای مختلفی وجود دارد .علت ارائه ابزارهای انتخاب مختلف، این است که ممکن است بخواهید در شرایط مختلف ، با استفاده از روشهای مختلف ، قسمتی از تصویر را انتخاب کنید.ابزارهای انتخاب در فتوشاپ ، امکان انتخاب تمام قسمتهای تصویر ، بخشی از آن و یا حتی یک پیکسل تنها از تصویر امکان پذیر می سازد.ابزارهای انتخاب در فتوشاپ در شکل زیر نمایش داده شده است.

1. انتخاب محدوده های مستطیل و بیضیابزارهای انتخاب محدوده (Marquee Tools ) به صورت مستطیل یا بیضی در شکل زیر نشان داده شده است . ابزارهایی که در گوشه سمت راست و پائین خود یک فلش سیاه رنگ کوچک دارند با نگهداری کلید سمت چپ ماوس بر روی آنها یا با کلیک راست بر روی آنها ابزارهای زیر مجموعه آنها به نمایش گذاشته می شود.

برای انتخاب محدوده مستطیل شکل کافی است بر روی ابزار Rectangular Marquee Tool کلیک کنید یا کلید میانبر آن حرف M را تایپ کنید . سپس بر روی ناحیه مورد نظر درگ کنید.برای انتخاب محدوده بیضی شکل نیز کافی است کلید سمت چپ ماوس را بر روی Rectangular Marquee Tool نگاه دارید تا زیر ابزارها نمایان شود . سپس بر روی ابزار Elliptical Marquee Tool کلیک کرده و برای انتخاب محدوده ، اشاره گر ماوس را که به صورت علامت بعلاوه است در محل مورد نظر درگ نمائید.برای انتخاب محدوده ، به صورت مربع یا دایره باید هنگام درگ کردن توسط ابزار انتخاب مستطیل یا بیضی کلید Shift را پائین نگاه دارید . در شکل زیر محدوده های انتخاب شده صورت بیضی ، دایره و مربع نشان داده شده است.

هرگاه که یکی از ابزارها را از نوار ابزار انتخاب می کنید در زیر منوی اصلی (نوار ابزار بالای صفحه )نوار تنظیمات مربوط به همان ابزار فعال می شود.

اگر در حین استفاده از ابزار محدوده انتخاب ، بخواهید محدوده دیگری انتخاب کنیدمحدوده اول از حالت انتخاب خارج می شود.برای اینکه بتوانید بعد از انتخاب ناحیه اول ناحیه دیگری را به ناحیه انتخاب شده اضافه کنید .از نوار ابزار Option می توانید بر روی Add To Selection که در شکل زیر نشان داده شده است کلیک نمائید یا اینکه در هنگام انتخاب های بعدی کلید Shift را پائین نگاه دارید . در شکل زیر ، دو ناحیه انتخاب شده باهم جمع شده اند .

برای اینکه بتوانید محدوده ای را در داخل محدوده دیگر انتخاب کنید یا دو محدوده انتخاب را از هم کم کنید می توانید از نوار ابزار بالای صفحه Options بر روی Substract From Selection کلیک نمائید .کلید میان بر، برای این حالت کلید Alt می باشد و بالاخره برای انتخاب قسمت مشترک دو ناحیه انتخاب شده از نوار Option ، intersect With Selection را کلیک نمود .

Feather از نوار Options پراکندگی اطراف ناحیه انتخاب را در انتقال یا کپی به محل دیگر تعیین می کند. اگر Featherبرابر با صفر باشد مرز انتخاب کاملا تیز است اما اگر دارای مقداری باشد مرز مشخصی برای ناحیه انتخاب وجود نخواهد داشت .برای درک موضوع به شکل زیر توجه نمائید. در شکل زیر ابتدا Feather روی مقدار مانند 30 تنظیم شده و برای درک بهتر با ابزار Paint داخل کادر انتخاب شده را رنگ کرده ایم سپس ناحیه دیگری با Feather=0 انتخاب شده وبا ابزار paint آن را رنگ کرده ایم.به لبه ها و پراکندگی رنگ دقت کنید.

انتخاب دیگر در نوار options عبارت Anti-alised می باشد که در حالت انتخاب بیضی فعال می شود . انتخاب این گزینه باعث می شود تا مرز انتخاب بیضی یا دایره در هنگام بزرگنمایی صاف باشد و موزائیکی نشود و بالاخره در مقابل عبارت Style در نوار Option یک فهرست کشویی با سه گزینه وجود دارد :

Normal : با انتخاب این گزینه می توان انتخاب ناحیه در هر اندازه ای را به صورت آزاد انجام داد.Fixed Aspect Ration : با انتخاب این گزینه کادرهای width وHeight فعال می شود که در مقابل آنها می توان طول و عرض را مشخص کرد. بعد از این عمل انتخاب ناحیه تنها با این اندازه امکان پذیر خواهد بود .Fixed size :با انتخاب این گزینه می توان مقادیر مشخصی را بر حسب واحد پیکسل

برای طول و عرض ناحیه انتخابی تعیین کرد.ابزارهای انتخاب باریکی که به شکل افقی و عمودی ارائه شده اند یک ردیف پیکسل را در افقی یا عمودی انتخاب می کنند . این ابزارها برای تمیز کردن لبه شکل ها مورد استفاده قرار می گیرند.نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که وقتی با محدوده های انتخاب شده کار می کنید

تنها می توانید داخل بخش انتخاب شده را ویرایش کنید.به عبارت دیگر ، محدوده انتخاب شده تنها محدوده فعال در بوم نقاشی می باشد. برای اینکه به سراغ کار دیگری بروید باید ابتدا محدوده انتخاب شده را از حالت انتخاب خارج کنید. برای اینکار باید در حالت New Selection از نوار ابزار option ناحیه دیگری را انتخاب کنید و یا در داخل محدوده انتخاب دوبار کلیک نمائید و یا اینکه کلیدهای Ctrl+D را بزنید.

منبع: آسارایان

زهرا خالقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *