خانه » آموزش عکاسی » بهترین نکته ها برای استفاده از هر نوع نوری برای ثبت عالی‌ترین عکس‌ها
13 مرداد 1393

بهترین نکته ها برای استفاده از هر نوع نوری برای ثبت عالی‌ترین عکس‌ها

CityGraph2-43

سلام دوستان عزیز

امیدوارم که حالتون خوب باشه و با آموزش های شهر گرافیک همیشه به روز باشید

امروز یه آموزش جدید واستون آماده کریم که میدونم صد درصد به دردتون میخوره

همون جور که میدونید عکسبرداری مبتنی بر نور است .

در واقع اگر نوری به حسگر نتابد ، عکسی نیز تشکیل نخواهد شد .

زمان‌های مختلف روز یا وضعیت‌های آب و هوایی مختلف می‌تواند موقعیت‌ها و حالات متفاوتی را خلق کند.

چیزی به نام نور بد وجود ندارد، ما فقط نور داریم.

از تمامی موقعیت‌ها نهایت استفاده را ببرید.

 

طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

همانطور که می‌دانید عکسبرداری در اوایل صبح یا بعد از غروب و در نزدیکی شفق شامگاهی نتایج بی نظیری را به دنبال دارد. از این ساعتها به ترتیب با عنوان ساعت طلایی و ساعت آبی یاد می‌شود.

2

البته چیزی به نام نور خوب یا بد وجود خارجی ندارد، ما فقط نور داریم. همیشه عکسبرداری در یک وضعیت ایده آل ممکن نیست، به ویژه اگر در سفر باشید. بله، شما می‌توانید زودهنگام از خواب برخیزید و البته شما می‌توانید از خوردن شام صرف نظر کنید و به سراغ عکاسی بروید.

ولی در ادامه‌ی روز یا در صورت بد بودن هوا چه می‌کنید؟ اگر بخواهید با توری مسافرتی همراه باشید، همیشه احتمالش وجود دارد که در ساعات ظهر گرفتار یک هوای ابری و یا بارانی شوید. در اینجا قصد دارم چند نکته برای بهره برداری از چنین وضعیت‌های هوایی را با شما به اشتراک بگذارم.

نور ظهر

اکثر اوقات ما در طول روز و ظهر به گشت و گذار می‌رویم. که این وضعیت ایده آلی برای عکسبرداری نیست. تابش مستقیم نور آفتاب سایه‌های بسیار تیره‌ای را ایجاد می‌کند که چندان جالب نیستند. ثبت پرتره‌‌ بومی‌ها یک روش عالی برای به تصویر کشیدن فرهنگ مناطق مختلف می‌باشد. اگر قصد چنین کاری را دارید سوژه را به سمت سایه ببرید. اگر آن‌ها کلاهی بر سرشان دارند، جوری کلاه را قرار دهید که چهره‌شان زیر لبه باشد. برای ثبت چنین تصاویری باید به اندازه‌ی کافی به فرد نزدیک شوید و عکس خود را بگیرید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از یک فلاش اکسترنال سایه‌ها را روشن سازید و تعادل روشنایی را با پس زمینه حفظ نمایید.

3

4

اگر به دنبال صحنه‌های منظره و یا مکانهای نمادین هستید می‌توانید از سایه‌های تیره‌ی بهره ببرید و به نوعی صحنه را به تصویر بکشید که یک ترکیب رضایت بخش تشکیل شود. شما باید برای لحظه‌ی مناسب صبر کنید و منتظر بمانید تا فردی در کادر شما قدم بگذارد و از سایه‌ی او در عکس به عنوان المانی تصویری استفاده نمایید.

5

6

آسمان ابری

همانطور که می‌دانید این نیز وضعیت ایده آلی نیست، البته کارهای زیادی می‌توان با آن انجام داد. در چنین مواردی بر خلاف نور شدید ظهر شما تنها یک نور ملایم در فضا می‌بینید. این نور برای عکس‌های پرتره عالی است. نور یکدست و ملایم است و یا در صورت وجود ابرهای طوفانی می‌توانید صحنه‌ی دراماتیک را ثبت نمایید. در این نوع عکس هم باید تا حد امکان به سوژه نزدیک شوید.

تکنیک دیگری که در این وضعیت وجود دارد دور شدن از آسمان می‌باشد. به دنبال مکان‌ها و یا فعالیت‌ها بگردید که آسمان در آن المانی حیاتی نباشد و تا جایی که می‌توانید از آن اجتناب کنید. یک نمونه‌ی خوب برای این تکنیک استفاده از بازارهای محلی و یا مکان‌های سر بسته دیگر است. ضمنا عکسبرداری از بازارهای محلی خیلی جالب است و یک راه عالی برای آشنایی و تجربه کردن فرهنگ منطقه می‌باشد.

7

8

با این حال شما در این نوع آب و هوا نیز قادر خواهید بود از مناظر و فضای آزاد عکسبرداری نمایید. در واقع، مکان‌هایی وجود دارد که صرف نظر کردن از آنها ممکن نیست. با توجه به ویژگی‌های جوی منطقه و البته فصل حضور شما در آن ممکن است با آب و هوایی مه آلود در صبح و یا طوفانی بعد از ظهر مواجه شوید. از آنها عکس بگیرید. واقعا چه چیزی بهتر از این که منظره را به همان صورتی که در خاطرتان می‌ماند به ثبت برسانید.

9

روزهای بارانی

اکثر عکاسان در چنین شرایط جوی اصلا بیرون نمی‌روند ولی من به شدت تاکید می‌کنم که عکسبرداری در این وضعیت‌ هوایی را نیز امتحان کنید. ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد و همه ما دوست داریم که از تجهیزاتمان محافظت کنیم ولی اگر کمی خود را برای این آب و هوا آماده کنید دیگر جای نگرانی نمی‌ماند و می‌توانید نتیجه‌ی بسیار خوبی نیز بدست آورید.

در زمان شروع بارش باران عکاسان حرفه‌ای بیرون می‌روند. قطرات باران زندگی ظاهر متفاوتی را برای مناظر با خود به ارمغان می‌‌آورد و در برخی موارد گاها مناظر در زیر باران جلوه‌ای جادویی به خود می‌گیرند. در مورد ثبت تصویر انعکاس‌ نور بر قطرات باران، تالاب‌ها و چکه کردن قطرات آب خوب فکر کنید. فرصت‌های عکسبرداری بسیاری در این نوع شرایط جوی وجود دارد و مطمئن باشید که از ثبت آنها لذت خواهید برد .

10

11

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *