خانه » آموزش عکاسی » آموزش گرفتن عکس پرتره در شب
09 آبان 1393

آموزش گرفتن عکس پرتره در شب

CityGraph3-3

سلام دوستان عزیز

حتما تا حالا براتون پیش اومده که بخوایید در شب عکس بگیرید ولی اون چیزی خوبی که میخواید از آب در نیاد

یا میزان نور جوری بوده که عکس رو خراب کرده یا اینقد کم بوده که اصلا چیزی معلوم نشده !!

پس با ما همرا بشید که شهر گرافیک در هر زمینه ای میتونه به شما کمک کنه .. 🙂

 

طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

 

تجهیزات

در این آموزش فرض می‌شود که شما از دوربینی با فلاش اکسترنال استفاده میکنید.

شما برای این نوع عکاسی می‌توانید از هر سطح لوازمی که میخواهید استفاده نمایید،

که می‌تواند از یک فلاش معمولی تا یک پک نوری سه گانه و هد سیستم باشد.

همچنین شما باید لوازم خود را در مکان مورد نظرتان تنظیم کنید.

اگر محل عکاسی شما چندین کیلومتر با شما فاصله دارد کیفتان را آماده کنید.

تنها چیزی که بدتر از حمل کردن لوازم عکاسی میباشد، حمل کردن آن در طول شب است.
محل عکسبرداری

در زمان انتخاب محل عکاسی شبانه باید چند عامل را در نظر بگیرید که در طول روز اهمیت چندانی ندارند. بی شک عکسبرداری در یک انبار متروکه تجربه‌ی کاملا متفاوتی با عکسبرداری در یک خیابان شلوغ شهری است.

باید به این نکته دقت داشته باشید که حتما لوازم مورد نیاز برای تولید نوری ثابت در ناحیه را همراه داشته باشید. این نور می‌تواند فلاش باشد، لامپهای نئونی باشند یا حتی نور جلوی اتومبیلتان باشد، تنها باید نوری برای روشنایی محیط همراه داشته باشید.

این موضوع اهمیت فراوانی دارد، چون در غیر اینصورت در تاریکی باید در به در یک تیر چراغ بشوید. امروزه اکثر دوربینهای DSLR بدنه‌های ضد آب و ضد ضربه دارند ولی وقتی که صحبت از برخورد آلیاژ منیزیوم با بتن باشد، تضمین میکنم که دوربین همیشه بازنده میدان است.

نور ثابت تاثیر بسیار خوبی روی فوکوس دوربینتان دارد. هیچ چیز آزار دهنده تر از صدای تلاش دوربین برای اتوفوکوس و جلو و عقب رفتن آن نیست. شاید هم بدتر از آن تلاش برای فوکوس دستی در تاریکی شب باشد.

اگر منبع نور ثابتی در اختیار ندارید حتما یکی تهیه کنید. بهترین راه حل می‌تواند استفاده از یک چراغ قوه LED باشد. آنها عموما کوچک و ارزان هستند و در عین حال نور بسیار خوبی را تهیه می‌کنند و من به تمامی عکاسان توصیه میکنم که در کیف لوازم عکاسیشان حتما یکی از آنها داشته باشند.

 

flashlight1-1

آیا آن چراغ قوه‌های پلاستیکی کوچکی که در دوران کودکی با خود به رختخواب می‌بردیم را به یاد دارید؟ حتی کوچکترین چراغ قوه‌های امروزی هم می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

اگر چراغ قوه هم نداشتید، نور چراغ گوشی شما نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از مدل خود بخواهید تا نور را در نزدیکی صورتش نگه دارد تا بتوانید بر او فوکوس کنید. به این صورت هر دو دست خود را برای نگه داشتن دوربین در اختیار دارید. وقتی که فوکوس انجام گرفت از آنها بخواهید که چراغ قوه را از کادر خارج کنند.
کار کردن با نور محیطی

به شمار رخ می‌دهد که شما مجبور می‌شوید تا بین نور محیطی و خاموشی مطلق یکی را انتخاب کنید.

اگر از چندین نور برای عکسبرداری استفاده می‌کنید، کنترل بیشتری برای خارج کردن نور محیطی از عکس و نورپرداری منحصراً با فلاش خواهید داشت. به این صورت باید فلاشها را در پس زمینه قرار دهید تا صحنه را روشن سازد. با آن کار می‌توانید از سرعت شاتر بالاتری بهره ببرید و نوردهی سوژه را با پس زمینه تراز نمایید.

اگر چنین لوازمی در اختیار ندارید، بهتر است که اجازه دهید که نور محیطی در تصویر حضور داشته باشد و سعی نکنید آن را حذف کنید. برای اینکار از سرعت بسیار پایین شاتر بهره ببرید. توجه داشته باشید که طولانی‌تر کردن سرعت شاتر هیچ تاثیری بر نوردهی فلاش شما نخواهد داشت. من معمولا برای بدست آوردن یک نوردهی محیطی خوب از نور سنج دوربین استفاده میکنم.

تنظیمات را تعیین میکنم و با استفاده از تنظیمات روشنایی فلاش را اضافه میکنم تا دو منبع نورم را تراز کنم. در چنین مواردی پس زمینه از روشنایی کمتری برخوردار خواهد بود. همچنین این تکنیک برای مواقعی که نور محیطی زیادی بر سوژه تابیده نمیشود بسیار مفید خواهد بود.
انجام کار

من قصد دارم دو حالت عکسبرداری را برای توضیح چگونگی بدست آوردن عکسهای عالی در تاریکی به شما نشان دهم که برای آن تنها کافی است که نور را بسنجید و موقعیت آن را به درستی تعیین نمایید.
عکسهای اولیه

اول از همه، نور محیطی را در نقاط مختلف محل عکسبرداری بسنجید تا درکی از اختلاف نور فضا بدست آورید.

این عکس اول من است که بر اساس پیشنهاد نورسنجم گرفته‌ام. همانطور که مشاهده می‌کنید بسیار تاریک بوده ولی به طور جزئی در محل منبع نور دیده می‌شود. در حال حاضر نور جزئی داریم که تاریکی را تقسیم کرده است.

 

 

photo2-2

سپس از فلاش استفاده کردم و آن را بر یک چهارم قدرتش قرار دادم تا نتیجه را ببینم.

 

 

photo 3-3

همانطور که می‌‌بینید همچنان خیلی تاریک است و با زاویه درستی به سوژه ما نمی‌تابد. در عکس بعدی ایزو را افزایش دادم، کمی شاتر را بازتر کردم و اندکی نیز قدرت فلاش را افزایش دادم.

 

photo 4-4

به این صورت تصویر بسیار بهتری بدست آوردم. سپس مکان منبع نور اصلی را تنظیم کردم و سوژه را در محل بهتری قرار دادم.

 

photo 5 final unedited-5

به این صورت نور پشتی به دود جلوه بخشیده و تمایزی در تصویر ایجاد کرده است. همچنین روشنایی پس زمینه عمقی به تصویر افزوده و نور تابیده شده بر چهره سوژه را تراز نموده است. اگر زمان تنظیم لوازم دوربین را در نظر نگیریم برای انجام مراحل بالا حدودا ۱۵دقیقه زمان صرف شده است.

 

light setup 6-6

این عکسی از نحوه قرارگیری تجهیزات است. نور محیطی کم بوده ولی شما می‌توانید محل دوربین، سه پایه و بیوتی دیش (beauty dish) را مشاهده کنید. با استفاده از بیوتی دیشهای مشبک می‌توانید نور را دقیقا بر محلی که می‌خواهید بتابانید.

معمولا استفاده از بیوتی دیشهایی که از تنظیم کننده برخوردار نیستند موجب غیرواقعی شدن صحنه‌های گرفته شده در شب می‌شود که علتش نور زیاد تابانده شده توسط آن می‌باشد. همانطور که مشاهده می‌کنید یک استریپ لایت (نور نواری یاstriplight ) در پشت قرار داشته که تاثیری در عکس ندارد که فقط محض احتیاط و در صورت کافی نبودن نور بیوتی دیش نصبش کرده‌ام.
تغییرات بعد از عکسبرداری

این عکس نهایی من است

 

7 final-7

من برای ویرایش این عکس تنها چندتا از المانهای اضافی پس زمینه را حذف کردم، اشباع رنگی تصویر را کاهش دادم، از افکت dodge/burn استفاده کرده و عکس را شارپتر کردم.
نمونه‌های بیشتر

در اینجا می‌خواهم چند نمونه دیگر از پرتره‌های گرفته شده در شبی که در آرشیو دارم را نشانتان بدهم.

در این نمونه، همانطور که مشاهده می‌کنید من نور را از بالا به چهره سوژه تابانده‌ام، با یک مودیفایر یا پخش کننده نور، و حسی از نور خیابان را ایجاد کرده‌ام.

 

 

cigar dude 8-8

همانطور که حدس زدید من از ایزو بالا (حدود ۸۰۰ یا بیشتر) استفاده کرده‌ام تا پس زمینه کمی قابل مشاهده باشد. البته من ایزو و سرعت شاتر پایینتر را نیز امتحان کردم که در نتیجه دود سیگار محو به نظر می‌رسید.

ایزو و شاتر بالا دود را به خوبی و وضوح بالا به تصویر می‌کشند. همچنین من دریچه لنز را زیاد باز نکردم تا عمق سوژه در فوکوس قرار بگیرد. همچنین نور محیطی را نیز از تصویر خارج نکردم چون میخواستم پس زمینه لطیف به نظر برسد.

من برای این عکس از رنگهای گرم استفاده کرده ام، چون میخواستم به نظر برسد که عکس با نور تنگستن واقعی خیابان گرفته شده است که البته همانطور که می دانید، همه لامپهای خیابان ها تنگستن نیستند. نورهای خیابان معمولا از جنس بخار سدیم بوده و به همین علت سبز به نظر می‌رسند.
دختر نور خیابان

در این عکس نور از پشت و بالای دوربین توسط یک اکتاباکس به سوژه تابانده شده است. این عکس در این خیابان تقریبا روشن گرفته شده، که در اثر آن نورهای خیابان و دانه‌های برف قابل مشاهده‌اند. من این عکس را با ایزو بالا و محدوده دیافراگم بزرگتر f/2.8 نیز گرفته‌ام.

 

 

nighttime girl 9-9

در این عکس برای نورپردازی پیش زمینه از رنگی خنثی استفاده کردم. از آنجایی که این عکس ظاهر فشن گونه دارد، سعی داشتم که تمامی رنگها واقعی به نظر برسند. شما هرگز عکسهای سِپیا را در کاتالوگهای مد لباس مشاهده نمی‌کنید، چون افراد دوست دارند که رنگ واقعی لباسها را ببینند.
مانند یک جغد باشید

امیدوارم توضیحات بالا توانسته باشد درک جزئی از اقدامات لازم برای گرفتن عکسهای شبانه را در اختیارتان قرار دهد.

به یاد داشته باشید که تجهیزات خود را در مکان آماده کنید و همیشه در کیف خود یک چراغ قوه نگه دارید.

مهمترین تصمیمی که باید بگیرید چگونگی کنترل نور محیطی می‌باشد. بقیه چیزها به خلاقیت شما باز می‌گردد! حالا نوبت شماست که چند عکس شبانه عالی را به تصویر بکشید!

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *