خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش کار با صحنه نمایش در فتوشاپ
20 اردیبهشت 1393

آموزش کار با صحنه نمایش در فتوشاپ

2

در فتوشاپ چند ابزار، منو و پالت وجود دارد که لازم است در همین ابتدای کار آن ها را معرفی نموده و با روش کار با آن ها آشنا شویم، چرا که کار با برخی از آن ها الزامی است و کار با برخی دیگر سبب سهولت در کار می شود.

بزرگ نمایی و کوچک نمایی تصویر
ابزار ذره بین جهت بزرگنمایی و کوچک نمایی تصویر به کار می رود. با انتخاب ابزار ذره بین در ابتدا مکان نما به صورت ذره بینی با یک علامت مثبت درمی آید. حال با هربار کلیک بر روی تصویر اندازه ی آن به دوبرابر حالت قبل افزایش می یابد.با فعال شدن ابزار ذره بین، نوار موارد اختیاری (Option bar) به صورت زیر فعال می شود.

1

همان طور که مشاهده می نمایید، در کنار ذره بین با علامت مثبت(Zoon In)، ذره بین دیگری با علامت منفی   (Zoom Out) وجود دارد که با انتخاب آن و با هربار کلیک با آن بر روی تصویر، اندازه ی تصویر به اندازه ی نصف حالت قبلی (۲/۱) کوچک می شود. علاوه بر این کلید میانبر بزرگنمایی کلیدهای Ctrl و + و کلید میانبر برای کوچک نمایی تصویر Ctrl و –  است.گزینه های دیگر نوار موارد اختیاری شامل موارد زیر است:

Resize Windows To Fit: با فعال نمودن این گزینه، اندازه ی پنجره ی تصویر با هربار بزرگ نمایی و کوچک نمایی تصویر به اندازه ی آن در می آید.
Zoom All Windows: با فعال کردن این گزینه، هر تعداد تصویری که در برنامه باز باشد، تحت تاثیر بزرگ نمایی یا کوچک نمایی تصویر قرار می گیرد.
Scrubby Zoom: با فعال نمودن این گزینه، با درگ ماوس به راست و چپ، تصویر بزرگ یا کوچک می شود و نیازی به کلیک های متوالی یا انتخاب Zoom In یا Zoom Out نیست.
Actual Pixel: تصویر را به اندازه ی واقعی خود درمی آورد.
Fit Screen: تصویر را به اندازه ای درمی آورد که کل پنجره ی خود را پر کند.
Fill Screen: تصویر را به اندازه ای درمی آورد که کل صفحه را پرکند.
Print Size: تصویر را به اندازه ی سایز واقعی پرینت خود درمی آورد.

پالت Navigator
علاوه بر ابزار ذره بین روش دیگری را نیز می توانید جهت بزرگنمایی و کوچک نمایی تصویر به کار گیرید و آن استفاده از پالت Navigator است. در صورتی که پالت Navigator در صفحه وجود ندارد، به کمک منوی Windows آن را به صفحه فراخوانید.

2

همان طور که در تصویر مشاهده می نمایید، در پایین این پالت یک زبانه وجود دارد که با در صورتی که آن را به چپ درگ کنید، تصویر کوچک و در صورتی که به راست درگ نمایید، تصویر بزرگ می شود. در کادر پیش نمایش تصویر کادری قرمز رنگ وجود دارد، که ناحیه ای از تصویر که در پنجره ی تصویر نشان داده می شود، مشخص می کند. حال اگر ماوس را داخل این کادر قرار دهید، مکان نما به شکل یک دست درمی آید که با حرکت آن می توان منطقه ی نمایش تصویر را تغییر دهید و به عبارتی در تصویر پیمایش کنید. البته این در صورتی است که تصویر بزرگتر از حد معمول شده باشد و در کادر خود جای نگیرد.

پیمایش در تصویر
همان طور که مشاهده نمودید، با استفاده از پالت Navigator می توانید در تصاویری که بیش از اندازه بزرگ شده اند، پیمایش نمایید. علاوه بر این روش، ابزاری نیز جهت پیمایش در تصویر وجود دارد و آن ابزار دست (Hand) است.

3

با انتخاب این ابزار مکان نما به شکل دست درمی آید. حال با درگ ماوس می توانید به راحتی در تصویر پیمایش نمایید. علاوه بر این، با انتخاب ابزار دست، در نوار موارد اختیاری با دکمه های Actual Pixel، Fit Screen، Fill Screen و Print Screen فعال می شود که تمامی این موارد در نوار موارد اختیاری ابزار ذره بین نیز وجود داشتند و مورد بررسی قرار گرفتند.ابزار Rotate View Tool ابزار دیگری است که در زیر ابزار دست وجود دارد که به کمک آن می توانید تصویر را تا هر اندازه که بخواهید، بچرخانید. در صورتی که تصویر بزرگتر از پنجره ی نمایش آن باشد، با انتخاب این ابزارو کلیک ماوس بر روی تصویر یک عقربه در وسط تصویر نقش می بندد که میزان چرخش را نشان می دهد.

4

همچنین توسط نوار موارد اختیاری نیز می توانید میزان چرخش را مشخص نمایید.

5

در کادر Rotation Angle می توان زاویه ی چرخش را وارد نمود. ضمن اینکه میزان درجه را در دایره ی کناری این کادر نیز می توان تعیین نمود. در صورتی که از چرخاندن تصویر منصرف شدید،  با کلیک بر روی دکمه ی Reset View تصویر به حالت اول بازمی گردد. گزینه ی Rotate All Windows نیز همان گونه که از نام آن پیداست، سبب چرخش تمامی تصاویری که در برنامه باز هستند، می شود.

خط کش های فتوشاپ
در کارهای دقیق، برای مثال طراحی کاتالوگ و بروشور که خطوط تا یا برش و محل قرارگیری سایر عناصر مهم هستند و بسیاری کارهای دیگر نیاز به اندازه گیری دقیق داریم. برای این کار از منوی View گزینه ی Ruler را برگزینید تا خط کش های افقی و عمودی ظاهر شود.پس از ظاهر شدن خط کش ها می توانید خطوط راهنمایی از آن ها وارد تصویر نمایید. برای این کار ماوس را روی خط کش قرار دهید و آن را به داخل تصویر درگ نمایید و در محل مناسب رها کنید.پنجره ی تصویر نمایید. برای پنهان کردن خطوط راهنما نیز کافی ست با برداشتن علامت کنار گزینه ی Guides از منوی View و زیر منوی Show آن ها را غیر فعال نمایید.

6

برای حذف خطوط راهنما از منوی View گزینه ی Clear Guides را انتخاب کنید. در همین قسمت با فعال نمودن گزینه ی Lock Guides می توان خطوط راهنما را در محل خود قفل کرد.برای ایجاد یک خط راهنما به صورت دقیق و با مشخص نمودن محل دقیق، گزینه ی New Guide را از منوی View  انتخاب کنید. تا پنجره ی کوچکی به شکل زیر ظاهر شود.

7

در این پنجره، پس از مشخص کردن جهت خط راهنما (افقی یا عمودی) محل قرار گیری آن را در کادر Position وارد نمایید.علاوه بر این در منوی View و زیر منوی Show گزینه ای با عنوان Grid وجود دارد که با فعال کردن آن، تصویر شطرنجی می شود.

ابزار خط کش
ابزار خط کش را می توانید در زیر ابزار Eyedropper بیابید. (بر روی مثلث کوچک پایین و سمت راست ابزارکلیک نمایید تا ابزارهای زیرین نمایان شوند) این ابزار برای اندازه گیری بخشی از تصویر به کار می رود. البته این ابزار یک  کاربرد مهم دیگر هم دارد و آن تغییر جهت تصویر و مستقیم نمودن تصویر بر اساس خطی که ترسیم می شود است.

8

با انتخاب این ابزار مکان نمابه صورت یک خط کش درمی آید. برای رسم یک خط بر روی یک نقطه از محل مورد نظر کلیک نمایید و آن را به اندازه ای که می خواهید درگ نمایید. خطی شکل می گیرد. لازم به توضیح است، درصورتی که می خواهید، خطی کاملاً مستقیم با زاویه ی ۰ یا ۴۵ یا ۱۸۰ درجه رسم نمایید، با نگه داشتن کلید Shift این امر به سادگی میسر می شود.همزمان با رسم خط، مشخصات آن در نوار موارد اختیاری نقش می ببندد.

9

فکر نمی کنم این مشخصات نیازی به توضیح داشته باشد. تنها چند مورد در انتهای نوار موارد اختیاری وجود دارد. با فعال نمودن گزینه ی Use Measurement Scale  اندازه ی مورد نظر به عنوان مقیاسی برای اندازه گیری استفاده می شود. دکمه ی Straighten تصویر را از خطی که مشخص نموده ایم به صورتی برش می زند که خط مورد نظر کاملاً در راستای افقی یا عمودی قرار گیرد. Clear نیز خط را پاک می کند.

ابزار یادداشت گذاری
گاهی بر روی بعضی فایل ها چند نفر کار می کنند و هریک بر روی قسمتی از طرح کار می کنند، گاهی هم بر روی یک طرح آنقدر کار می کنیم که آخرش خودمان هم نمی فهمیم چه کرده ایم!به همه ی این دلایل فتوشاپ ابزاری را در دسترسمان قرار داده که بتوانیم بر روی قسمت های مختلف فایل یادداشت بگذاریم وتوضیحاتی در آن قید کنیم. البته باید بدانید این یادداشت ها هنگام چاپ و گرفتن خروجی از کار نادیده گرفته می شوند و دیده یا چاپ نمی شوند.حال ببینیم طرز استفاده از این ابزار چگونه است. Note Tool در گروه ابزار Eyedropper قرار دارد. با انتخاب ابزار و یک بار کلیک بر روی نقطه ای تصویر مورد نظر یک آیکن یادداشت کوچک در آن نقطه ایجاد می شود. ضمن این که پالت Notes نیز فعال می شود و می توانید توضیحات مورد نظر را در پالت وارد نمایید.

10

به همین ترتیب با کلیک مجدد بر روی تصویر یادداشت دوم ایجاد می شود و این بار پالت Notes برای این Note فعال می شودو البته شماره ی ۲ در زیر پالت درج می شود. با انتخاب هر یک از آیکن های یادداشت، پالت مربوط به آن یادداشت فعال می شود.نوار خصوصیات ابزار یا نوار موارد انتخابی مطلب خاصی ندارد، تنها یک گزینه ی Author وجود دارد که نام ایجاد کننده ی یادداشت در آن درج می شود و Color که رنگ Note را مشخص می کند. در صورتی که قصد حذف یادداشت ها را نیز داشته باشید، کافی ست بر روی دکمه ی Clear All کلیک نمایید.همانگونه که مشاهده نمودید، ابزارها و بخش های معرفی شده، بسیار در کار با نرم افزار فتوشاپ شما را یاری خواهند کرد. در بخش بعد به معرفی یکی از اساسی ترین ابزارهای فتوشاپ خواهم پرداخت.در پایان از تمامی دوستان می خواهم تا ما را از نظرات خود در زمینه ی آموزش ها و سایر مطالب آگاه سازند و امیدوارم از این آموزش به خوبی لذت برده باشید.

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *