خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش نوار ابزار فتوشاپ
20 فروردین 1393

آموزش نوار ابزار فتوشاپ

8.8

در این قسمت از آموزش نوار ابزار نرم‌افزار فتوشاپ، ادامه‌ی مطالب مربوط به نوار ابزار فتوشاپ را خدمت شما عرض می‌کنم خوب حالا با ما همراه باشید. امیدوارم که بعد از خواندن این سلسله، فایده لازم را برای شما داشته باشد. قسمت‌هایی از این نوار که امروز قصد آموزش آن را دارم، مربوط به ابزارهای سه بعدی است. این ویزگی یکی از خصوصیات جدید این برنامه گرافیکی است که به نرم افزار فتوشاپ افزوده شده است.

خوب به سراغ اصل موضوع می‌رویم و آموزش این قسمت را هم شروع می‌کنیم. در این بخش سه دسته ابزار در نسخه‌ی cs6 وجود دارد که مربوط به حالات سه بعدی می‌شود. این ابزارها به فناوری‌ای به نام Open GL مربوط می‌شوند که مربوط به کارت گرافیک رایانه شما است. برای این منظور اگر تمام امکانات فراهم باشد، باید بتوان از قسمت Preferences برنامه‌ی فتوشاپ آن را فعال کرد. برای این کار بعد از باز کردن فتوشاپ، به فهرست Edit بروید و از آخرین قسمت این گزینه را انتخاب کنید. از زیر مجموعه‌ی آن هم Performance را انتخاب کنید تا مانند شکل پنجرهای برای شما باز شود.

31

پنجره تنظیمات فتوشاپ

در پنجره‌ای که برای‌تان باز می‌شود، باید از قسمت GPU Settings تیک گزینه Enable OpenGL Drawing را بزنید. این در صورتی است که کارت گرافیک شما حتماً از این فناوری پشتیبانی کند. در غیر این صورت مانند تصویر بالا که می‌بینید این گزینه کم رنگ است و امکان انتخاب آن وجود ندارد. گاهی وقت‌ها هم که درایور کارت گرافیک به درستی نصب نشده باشد باز این گزینه غیر فعال است. برای تنظیمات پیشرفته هم بر روی گزینه Advanced کلیک کنید تا امکانات بیشتری را ببینید.

در هر صورت همانطور که گفته شد برای استفاده از ابزارهای سه بعدی، این گزینه حتماً باید انتخاب شود، در غیر این صورت با انتخات ابزارهایی از این دسته هنگام استفاده اخطاری به شما خواهد داد. در زیر با توجه به پرونده‌ی راهنمای خود نرم افزار فتوشاپ امکانات و عمل هر کدام از ابزارهای سه بعدی که در این قسمت وجود دارد را شرح می‌دهم.

۳D Rotate tool :

32

این ابزار شکل را حول محور X خودش می‌چرخاند. (شی را جابجا می‌کند نه دوربین را.)

۳D Orbit tool :

33

دوربین را در جهت X و Y دور می‌زند. (دوربین جابجا می‌شود نه شیء)

۳D Roll tool :

34

شیء را حول محور Z می‌چرخاند. (شیء را جابجا می‌کند نه دوربین را.)

۳D Roll View tool :
35حول محور Z دوربین را می‌گرداند. (دوربین می گردد نه شیئ)

۳D Pan tool :

36

دید دوربین را در مسیر X و Y حرکت می‌دهد. ( شیء را جابجا می‌کند نه دوربین را.)

۳D Pan View tool :

37

دوربین را در جهات X یا Y حرکت سطحی می دهد. (دوربین حرکت می‌کند نه شیئ)

۳D Slide tool :

38

برای جابجایی افقی مدل، آن را پهلو به پهلو درگ می‌کند. یا برای جایجایی دقیق تر و آسان‌تر مدل را بالا و پایین می‌برد.

۳D Walk View tool :

39

حالت قدم زدن با دوربین.

۳D Scale tool :
40این ابزار مدل ما را بزرگتر و کوچکتر می‌کند.
۳D Zoom tool :
41حوزه دید را برای دقت و آسایش بیشتر تغییر می‌دهد.

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *