خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش نحوه دادن حس حرکت به عکس ها
10 مرداد 1396

آموزش نحوه دادن حس حرکت به عکس ها

مطلب امروز سایت شهر گرافیک آموزش نحوه دادن حس حرکت به عکس ها می باشد پس با ما همراه باشید.Motion Blur یا ماتی حرکت افکتی است که سوژه ها را سریع نشان می دهد، از این افکت در فیلم ها و عکس ها خیلی استفاده می شود؛ افکتی که در دنیای واقعی وجود ندارد! در ادامه این مطلب لنزک به شما آموزش خواهیم داد که چگونه این افکت را در فتوشاپ (photoshop) برای عکس های خود ایجاد کنید.

Motion Blur زمانی ایجاد می شود که شما سرعت شاتر را آنقدر پایین بگذارید که سوژه بتواند در طول زمان نور گیری دوربین در داخل کادر حرکت کند، یعنی نور بازتاب شده از سوژه بتواند چند بار به سنسور برخورد کند – که این اتفاق باعث می شود سوژه متحرک در عکس مات یا تار ثبت شده و حرکت آن حس شود.

ممکن است Motion Blur واقعی نباشد، اما یک راه بسیار خوب برای نشان دادن سرعت و حرکت در عکس است. می توانید با تنظیم سرعت شاتر این افکت را در لحظه عکاسی ایجاد کنید، می توانید هر سوژه متحرکی را به صورت رنگ هایی تار در عکس نشان دهید.اما اینکه بتوانید سوژه را آنقدر تار نشان دهید که در حالی که حرکت را نشان می دهید جزئیات آن را از بین نبرید کار سختی است و به آزمون و خطا در عکاسی احتیاج دارید، و ممکن است سوژه شما آنقدر در اختیار شما نباشد تا بتوانید این آزمون و خطا ها را انجام دهید.

تاری را خودتان به عکس اضافه کنید

اگر بتوانید با عکس افکت Motion Blur را ایجاد کنید نتیجه خیلی خوبی خواهید داشت، اما اگر نتوانستید با عکس این افکت را ایجاد کنید، باز هم می توانید خودتان با استفاده از نرم افزار Photoshop Elements و یک عکس از سوژه ( که آنقدر سرعت بالایی داشته باشد که بتواند جزئیات سوژه را به خوبی نشان دهد ) این افکت را در عکس ایجاد کنید.

در این آموزش می خواهیم عکس یک قطار را با استفاده از برنامه Photoshop Elements به صورت Motion Blur در بیاوریم، این افکت را با استفاده از فیلتر Blur برنامه Photoshop Elements در سمت پرسپکتیو قطار ایجاد خواهیم کرد.در ادامه به شما یاد خواهیم داد تا با استفاده از Brush بر روی ماسک لایه تار شده، بتوانید از تاری قسمت های خاصی از عکس ( لوکوموتیو ران و شماره قطار ) بکاهید.

همچنین به شما یاد خواهیم داد تا چطور با استفاده از ماسک بتوانید سوژه هایی به عکس اضافه کنید تا پیش زمینه را تقویت کنید و رنگ های بیشتری به عکس اضافه کنید.در ادامه با استفاده از Blend Mode ها توده ای از بخار ایجاد می کنیم تا جلوه بیشتری به کادر بدهیم و بتوانیم سوژه های اضافه شده را طبیعی تر نشان دهیم.

فایل های ابتدایی را اجرا کنید motion blur

فایل هایی که قرار داده ایم را دانلود کنید و با ما همراه شوید! فایل blur_before01.jpg را اجرا کنید. در قسمت لایه ها بر روی تصویر لایه Background دو بار کلیک کنید تا قفل این لایه باز شود. ابزار Magic Wand را از قسمت ابزار های انتخابی برگزینید. در قسمت تنظیمات آن در بالای صفحه مقدار Tolerance را روی ۲۰ تنظیم کنید. گزینه Contiguous را تیک بزنید. حال بر روی آسمان کلیک کنید تا کل آسمان انتخاب شود.

گوشه های قسمت انتخاب شده را نرم کنید

گوشه های قسمتی که انتخاب کرده ایم کمی تیز هستند، ما باید این لبه های ایجاد شده را نرم کنیم. به قسمت Select بروید و گزینه Inverse را بزنید. در قسمت بالا در حالی که Magic Wand انتخاب است بر روی Refine Edge کلیک کنید. گزینه View را روی On Black قرار دهید. گزینه Smart Radius را تیک بزنید. مقدار Radius را روی ۲٫۹ pixels قرار دهید. Feather را روی ۱٫۷ تنظیم کنید. گزینه Output را روی «New Layer with layer mask» بگذارید و بر روی OK کلیک کنید.

ماسک را اصلاح کنید

ابزار Brush را انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات آن، گزینه Hard Round را از قسمت Brush Preset انتخاب کنید. اندازه قلم را به ۳۵ تغییر دهید. رنگ پیش زمینه را به ۳۵ تغییر دهید. بر روی ماسک لایه کلیک کنید. با قلم مو و رنگ سفید بر روی لبه های ایجاد شده و قسمت های از دست رفته بکشید تا در لایه نمایان شوند. همچنین می توانید با کشیدن رنگ سیاه قسمت هایی که در این لایه از بین رفته اند را از لایه زیر نمایان کنید، مانند تیر چراغ برق در پشت قطار.

نکته مهم

برای اینکه در فضای برنامه Photoshop صرفه جویی شود، قسمتی برای تنظیمات ابزار ها وجود دارد که با توجه به ابزاری که انتخاب شده تنظیمات آن قسمت تغییر می کند، و در واقع این قسمت در بین ابزار ها مشترک استفاده می شود. بنابراین در این قسمت متناسب با ابزاری که انتخاب کرده اید، تنظیمات متفاوتی نمایان می شود.

آسمان را اضافه کنید

فایل motion blur_before01.hpg را باز کنید. از قسمت Select گزینه All را انتخاب کنید و سپس از قسمت Edit گزینه Copy را انتخاب کنید ( می توانید به راحتی دکمه ترکیبی Ctrl + A و سپس Ctrl + C را بزنید ). حال به فایل اصلی که روی آن کار می کردیم بروید و از قسمت Edit گزینه Paste را انتخاب کنید ( یا به راحتی دکمه ترکیبی Ctrl + V را بزنید ). آسمان به شکل لایه ای با نام Layer 1 ظاهر خواهد شد. این لایه را به پایین لایه قطار که ماسک کرده ایم منتقل کنید. با استفاده از ابزار Move آسمان را طوری جا به جا کنید که بهترین نما را در بالای قطار داشته باشد.

از فیلتر استفاده کنید

بر روی لایه ماسک شده بالا کلیک کنید ( لایه با نام Layer 0 copy ). حال با زدن دکمه ترکیبی Ctrl + J از این لایه کپی بگیرید. اسم لایه جدید را Blur layer بگذارید. به قسمت Filter -> Blur بروید و گزینه Radial Blur را انتخاب کنید. Blur Method را روی Zoom بگذارید. Quality این فیلتر را بر روی Best تنظیم کنید و مقدار Blur را روی ۱۰ بگذارید. حال با کلیک کردن بر روی نمودار آن طوری مرکز این فیلتر را جا به جا کنید که با زاویه و مکان قرار گرفتن قطار سازگار باشد.

سرعت قطار را افزایش دهید

در قدم قبلی با مقدار Blur را روی ۱۰ گذاشتیم. برای این که قطار را سریع تر نشان دهیم، دکمه ترکیبی Ctrl + F را بزنید تا همان فیلتر با همان تنظیمات دوباره اعمال شود. حال قطار بیشتر تار شده و جزئیات بیشتری از آن از بین رفته. همچنین زمین هم تار شده. برای درست کردن این مشکلات باید برای این لایه ماسک بسازیم.

از شدت ماتی کم کنید

مقدار Opacity لایه تار شده را تا ۹۴% کم کنید تا جزئیات بیشتری از لایه زیر نمایان شود. ابزار Brush را انتخاب کنید. از قسمت Brush Preset یکی از قلم های با لبه نرم را انتخاب کنید. اندازه آن را به ۶۰۰ pixels تغییر دهید و مقدار Opacity آن را روی ۲۵% بگذارید. بر روی ماسک لایه Blur کلیک کنید. بر روی لوکوموتیو ران و شماره قطار کمی رنگ بزنید تا از شدت تاری در این قسمت ها کم شود.

ماسک را تمیز کنید

Opacity ابزار Brush را به ۱۰۰% برگردانید و اندازه آن را به ۳۰۰ pixels تغییر دهید. بر روی قسمت هایی که نباید تار باشند با قلم سیاه رنگ بزنید، مانند زمین و نرده های کنار قطار. هر زمان که بخواهید می توانید با تغییر دادن ماسک از تار بودن قسمت هایی که می خواهید بکاهید و یا به تار بودن آن ها اضافه کنید.

کمی بخار اضافه کنید

فایل blur_before05.jpg را باز کنید. ابزار Lasso را انتخاب کنید. مقدار Feather را روی ۴۵ pixels بگذارید. شکلی دور توده بخار بکشید. از قسمت Enhance گزینه Auto Contrast را انتخاب کنید سپس از قسمت Edit گزینه Copy را بزنید. به قسمت File -> New -> Blank File بروید. Ok کنید. حال از قسمت Edit گزینه Paste را انتخاب کنید.

بخار را قرینه کنید

بر روی لایه Background کلیک کنید و با زدن دکمه ترکیبی Ctrl + I لایه را قرینه و رنگ سفید آن را به سیاه تبدیل کنید. بر روی لایه بخار کلیک کنید و همین کار را برای آن لایه تکرار کنید تا بخار به رنگ سفید تبدیل شود. حال شما بخاری سفید در پس زمینه سیاه دارید. با استفاده از ابزار Eraser قسمت هایی که از مجرای دود دیده می شود را حذف کنید. حال از قسمت Layer گزینه Flatten Image را بزنید.

عکس بخار را روی عکس بگذارید

از قسمت Enhance -> Adjust Color گزینه Remove Color را انتخاب کنید. دوباره از قسمت Enhance گزینه Auto Contrast را انتخاب کنید. حال از قسمت Select گزینه All و سپس از قسمت Edit گزینه Copy را انتخاب کنید. به فایلی که روی آن کار می کردید بروید و از قسمت Edit گزینه Paste را انتخاب کنید. حالت Blend Mode لایه بخار را روی Screen بگذارید تا سیاهی های لایه از بین برود. حال با استفاده از ابزار Move بخار را در بالای دودکش قطار قرار دهید.

بخار را متناسب با قطار تغییر اندازه دهید

در حالی که لایه بخار را انتخاب کرده اید دکمه ترکیبی Ctrl + J را بزنید تا از این لایه یک کپی گرفته شود. حال با زدن دکمه ترکیبی Ctrl + T حالت Free Transform را فعال کنید. در قسمت تنظیمات مقدار Angle را به -۱۸۰ تغییر دهید. تیک گزینه Constrain Proportions را بردارید. W را روی ۲۰۰% و H را روی ۱۵۰% بگذارید. حال با گرفتن داخل مستطیل، بخار را مانند تصویر بالا در قسمت جلوی قطار قرار دهید. مقدار Opacity لایه را هم به ۸۵% کاهش دهید.

جهت نور را در عکس ها یکی کنید

فایل blur_before03.jpg را باز کنید. با استفاده از ابزار Rectangular Marquee قسمتی شامل چمدان ها را انتخاب کنید. از قسمت Edit گزینه Copy را انتخاب کنید. به فایل اصلی که روی آن کار می کردید برگردید و از قسمت Edit گزینه Paste را انتخاب کنید. به قسمت Image -> Rotate بروید و گزینه Flip Layer Horizontal را بزنید. حال نوری که بر روی چمدان ها تابیده با عکس پشتی هم سو هستند.

انتخاب اولیه را انجام دهید motion blur یا ماتی حرکت

برای اینکه چمدان ها را از سایر عکس جدا کنید، ابتدا ابزار Quick Selection را از شاخه ابزار های Select انتخاب کنید. اندازه آن را روی ۵۰ بگذارید. بر روی گزینه New Selection کلیک کنید. بر روی چمدان ها کلیک کنید تا یک انتخاب اولیه انجام شود. حال بر روی Subtract from selection کلیک کنید، و بر روی قسمت هایی از پس زمینه که می خواهید حذف شوند، کلیک نمایید.

لبه های قسمت انتخاب شده را تمیز کنید

از قسمت Layer -> Layer Mask گزینه Reveal Selection را انتخاب کنید. حال ماسک ایجاد شده بیشتر قسمت هایی که نمی خواستیم را از لایه حذف کرده است، اما لبه های کار کثیف است. بر روی ماسک لایه کلیک کنید. ابزار Brush را انتخاب کنید. با کشیدن قلم مو به رنگ سیاه بر روی قسمت هایی از پس زمینه که نمی خواهید آن قسمت ها را حذف کنید. بر روی قسمت هایی که می خواهید هم می توانید با رنگ سفید بکشید تا دیده شوند.

نور عکس را اصلاح کنید

چمدان ها نسبت به سایر قسمت های تصویر روشن تر هستند، به همین دلیل خیلی طبیعی به نظر نمی رسند. بر روی تصویر کوچک لایه چمدان ها کلیک کنید ( بر روی ماسک لایه کلیک نکنید ). به قسمت Enhance -> Adjust lighting بروید و گزینه Levels را انتخاب کنید. قسمت سیاه زیر نمودار را به عدد ۲۷ تغییر دهید تا سایه های چمدان تیره تر شود، و روی OK کلیک کنید.

سایه اضافه کنید

با استفاده از ابزار Move چمدان ها را در جایی مناسب قرار دهید. برای اینکه به چمدان ها سایه بدهید، از قسمت Layer، New Layerرا انتخاب کنید. لایه جدید را به زیر لایه چمدان ها ببرید و حالت Blend Mode آن را روی Overlay قرار دهید. ابزار Brush را انتخاب کنید. رنگ پیش زمینه را به رنگ سیاه تغییر دهید. با استفاده از قلم مویی با لبه های نرم برای چمدان ها سایه بکشید.

تغییرات را تمام کنید

فایل blur_before04.jpg را اجرا کنید. با همان تکنیک استفاده از ابزار Quick Selection و ماسک کردن لایه که برای انتخاب چمدان ها استفاده کردیم گل ها را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه Flip Horizontal از قسمت Edit -> Rotate گل ها را بچرخانید و اندازه آن ها را به ۴۰% اندازه واقعی تغییر دهید. از لایه گل ها کپی بگیرید و کمی هم از آنها در قسمت سمت راست تصویر قرار دهید. با استفاده از حالت Free Transform می توانید اندازه و زاویه گل ها را تغییر دهید.

منبع: لنزک

زهرا خالقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *