خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش ساخت متن به سبک شیشه پر شده با مایع
21 فروردین 1393

آموزش ساخت متن به سبک شیشه پر شده با مایع

1.1

سبک‌های لایه‌ای، ابزارهای قدرتمندی در فتوشاپ هستند که به شما این اجازه را می‌دهند که به سرعت افکت‌هایی را درست کرده و آنها را بر روی اجزاء مختلف اعمال کنید پس با ما در این یادگیری شریک باشید. در این قسمت از ترفندهای سایت آموزش فتوشاپ، یکی از این افکت‌ها را که روی یک متن اعمال کردیم را خواهید آموخت. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه با استفاده از این سبک‌های لایه‌ای، یک متن با اثر شیشه پر شده با مایع درست کنید.

جزئیات آموزش:
نرم افزار مورد نیاز: ادوب فتوشاپ
سطح: متوسط
مدت زمان مورد نیاز: ۶۰ دقیقه

1

ترفند ساخت متن به سبک شیشه پر شده با مایع در فتوشاپ

گام اول:

با ساختن یک سند به اندازه ۱۵۰۰×۱۰۰۰ پیکسل کار را شروع کنید. در اولین مرحله با استفاده از ابزار شیب رنگ که در جعبه ابزار موجود می‌باشد، یک شیب رنگ بر روی صفحه اعمال کنید. رنگ روزمینه‌ی شیب رنگ #acacac و رنگ پس‌زمینه باید #e1e1e1 باشد. سپس از انتهای صفحه به سمت بالای صفحه ابزار را بکشید.

2

ساخت شیب رنگ

گام دوم:

حال با مشخصاتی که گفته می‌شود متنی را که می‌خواهید روی آن اثر اعمال شود بسازید. رنگ آن #bdbdbd، قلم متن Goudy Stout ،اندازه‌ی آن ۱۷۰ پیکسل و اگر می‌خواهید که متن ضخیم شود در صورتی که خود قلم ضخیم (bold) نیست می‌توانید این کار را انجام دهید.

3

مرحله‌ی ترسیم متن

از همین لایه‌ای که حاوی متن ماست، یک کپی تهیه کرده و نام لایه‌ی بالایی را text-top و نام لایه‌ی پایین را text-bottom بگذارید.

4

نسخه برداری از لایه متنی

گام سوم:

بر روی لایه‌ی متن پایین دو بار کلیک کنید تا پنجره‌ی Layer Style باز شود. بعد از آن به ترتیب تنظیمات لازم را اعمال کنید.

5

دادن سبک سایه به لایه متنی

6

سایه دادن داخلی به لایه متنی

7

دادن سبک اریب به لایه متنی

8

دادن سبک اریب به لایه متنی

9

10

نتیجه نهایی کار پس از سبک دهی به متن

گام چهارم:

حال در پنل لایه‌ها روی لایه‌ی بالایی کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس مقدار Fill را برابر با ۰ قرار دهید. بعد از این کار روی لایه‌ی text-top (همان لایه) دوبار کلیک کنید تا پنجره‌ی سبک‌دهی (Style) لایه نمایان شود و تنظیمات را مطابق با تصاویر انجام دهید.

11

اعمال سبک به لایه متن بالایی ۱

12

اعمال سبک به لایه متن بالایی ۲

13

اعمال سبک به لایه متن بالایی ۳

گام پنجم:

با استفاده از ابزار Rectangle در جعبه ابزار یک مستطیل روی متن رسم کنید. توجه داشته باشید که مستطیل طوری رسم شود که نیمه‌ی پایینی متن را پوشش دهد. در ضمن رنگ روزمینه هم باید #aa4280 باشد. برای این کار حتماً باید لایه‌ی text-bottom انتخاب شده باشد. که در این صورت لایه‌ی جدید ما که حاوی مستطیل رنگی است بین دو لایه‌ی متنی قرار خواهد گرفت.

14

15

16

انتخاب لایه text-bottom

17

رسم مستطیل در نیمه‌ی پاینی

گام ششم:

ابزار Add Anchor Point Tool را انتخاب کنید و شروع به اضافه کردن نقاط بر روی لبه‌ی بالایی مستطیل جایی که با لبه‌های حروف مطبق می‌شود کنید.

18

انتخاب ابزار Add Anchor Point Tool

19

اضافه کردن نقاط لنگری با ابزار Add Anchor Point Tool

گام هفتم:

یک مرتبه دیگر نقاطی را بین نقاطی که قبلاً اضافه کرده بودید اضافه کنید. سپس با ابزار Direct Selection این نقاط را جابجا کنید. این همان موج‌هایی است که روی مایع ما قرار می‌گیرد. با ابزار Delete Anchor Point هم می‌توانید نقاطی که مطابق میل شما نیست را پاک کنید که باعث تمیزتر شدن کار شما می‌شود. این کار و اصلاحات را آن قدر ادامه دهید تا به نتیجه‌ی دلخواه بریسد.

20

جابجا کردن نقاط لنگری بالای مستطیل

21

انتهای کار جابجا کردن نقاط لنگری

گاه هشتم:

در این مرحله پایه‌ی مایع ما ساخته شد. به همین دلیل به یک لایه‌ی دیگر از لایه‌ی Fill احتیاج داریم. پس یک کپی از لایه‌ی fill بگیرید و آن را Rasterize کنید. (روی لایه راست کلیک کنید و سپس این گزینه را انتخاب کنید.) کلید کنترل را فشار داده و درصورتی که همچنان نگه داشته‌اید، روی یکی از نمادهای متن کلیک کنید. دقت کنید روی نماد متن کلیک کنید. فرقی ندارد کدامیک از لایه‌های متنی باشد (text-top یا text-bottom). سپس کلیدهای ctrl+shift+I را همزمان فشار داده تا انتخاب برعکس شود. سپس لایه‌ی copy of fill را انتخاب کنید و دکمه‌ی Delete روی صفحه کلید را بفشارید. تا رنگ بنفش ما به داخل متن ما محدود شود. این کار همان پاک کردن قسمت‌های اضافی است.

22

پاک کردن رنگ‌های اضافی

گام نهم:

روی لایه‌ای که Rasterize شده است دوبار کلیک کنید تا پنجره‌ی سبک‌دهی (Style) آن لایه نمایان شود و به ترتیب تنظیمات زیر را اعمال کنید:

23

سایه‌ی خارجی

24

سایه‌ی داخلی

25

سبک اریب کردن

26

سبک بافت دادن

27

سبک جلادهی

28

سبک رنگ رویی

29

سبک شیب رنگ

گام دهم:

الان کار شما آماده است. شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی رنگ آن را تغییر دهید. فقط کافی است با استفاده از یک لایه‌ی جدید که دستور Hue and Saturation adjustment برای شما می‌سازد رنگ را تغییر دهید. دقت داشته باشید که این دستور باید بالای لایه‌ی fill copy ما قرار داشته باشد.

30

تغییر رنگ متن در صورت تمایل

در انتهای کار شما تمام است و این ترفند حاوی نکات بسیار خوبی بود که عزیزانی که قصد حرفه‌ای شدن در فتوشاپ را دارند می‌توانند از آن استفاده کنند. حالا وقت آن است که چند بار دیگر این ترفند را برای یادگیری بیشتر فتوشاپ تجربه کنید.

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

یک پاسخ به “آموزش ساخت متن به سبک شیشه پر شده با مایع”

  1. داوود گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من برای کارم خیلی نیاز به دانلود آیکون های این مطلب داشتم ولی حالا نمیدونم به چه دلیلی نمیتونم دانلود کنم. ممنون میشم دوباره آپلود یا به ایمیلم بفرستید و خبرم کنید
    با تشکر فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *