خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش ساخت عکس هنری زیبا در فتوشاپ
29 آذر 1393

آموزش ساخت عکس هنری زیبا در فتوشاپ

CityGraph3--23

سلام دوستان عزیز

توی این آموزش ما قصد داریم شما را با طرز کار با پرسپکتیو آشنا کنیم.

به همین دلیل ما ابزار vanishing point  را به خصوص در کار با تصاویر استوک و طبیعی جلوه دادن اونها به شما معرفی میکنیم .

به عبارت دیگه این مقاله چگونگی کار با تصاویر استوک بدون اینکه غیر طبیعی جلوه کنن با در نظر گرفتنه نور به شما آموزش میدیم ..

طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

مرحله ۱ :

مثل همیشه با یک تصویر برای زمینه شروع می کنیم.بنابراین تصویر پس زمینه را در محیط فتوشاپ باز کنید و به مرحله بعد بروید.

[www.CityGraph (1)

مرحله ۲ :
تصویر مرد را باز کنید و آن را از زمینه به وسیله ابزار pen یا Quick Selection و یا هر ابزار دلخواه دیگر جدا کنید.همانطور که در شکل مشاهده می شود قسمتی از تصویر زمینه در ناحیه پاهای مرد باقی مانده است.در قدم بعدی ما با استفاده از mask آنها را پنهان می کنیم.

یک نکته در مورد نور پردازی :
انتخاب خردمندانه عکس می تواند سهم مهمی در صرفه جویی وقت شما داشته باشد.در این کار تصویر مرد به خوبی و بدون اعمال تنظیمات نور و رنگ با تصویر زمینه همخوانی دارد.همچنین همانطور که توجه می کنید نور از سمتی روی مرد افتاده است که در تصویر زمینه نیز از همان طرف نور خورشید دیده میشود .این امر باعث طبیعی تر شدن بیشتر عکس می شود زیرا میبینید نور از همان سمتی که در حال تابش است روی مرد افتاده است.این نکات را هنگامی که در حال کار با چند تصویر استوک با هم هستید به خاطر داشته باشید

[www.CityGraph (2)

مرحله ۳ :
یک لایه mask برای لایه مرد ایجاد کنید.سپس براش پیش فرض علف را مطابق شکل انتخاب کنید تا با استفاده از آن پای مرد را به وسیله علف ها بپوشانیم.شما باید پنجره براش ها را بازکنید. (Window>Brush) و Color Dynamics را غیر فعال کنید.اطمینان حاصل کنید که با رنگ مشکی روی لایه ماسک نقاشی می کنید.

[www.CityGraph (3)

مرحله ۴ :
یک کپی از لایه مرد ایجاد کنید و با استفاده از Hue/Saturation مقدار Lightness را به ۰ تغییر دهید.سپس با استفاده از ابزار Distort سایه مرد را روی زمین ایجاد کنید.مقداری Gaussian Blur نیز برای ایجاد نرمی بیشتر اعمال کنید. شما می توانید همین کار را برای ماسک کردن قسمتی از سایه روی پای راست مرد تکرار کنید.همچنین Opacity لایه سایه را به ۶۰%  کاهش دهید.

[www.CityGraph (4)

مرحله ۵ :
تنها تظیمات رنگ و نور که برای هماهنگی بیشتر مرد و تصویر زمینه احتیاج دارید color adjustment  است که می توانید با استفاده از یک Photo Filter به عنوان لایه Clipping mask با blend mode نرمال این کار را انجام دهید.

[www.CityGraph (5)

مرحله ۶ :
مطابق شکل عکس ساعت را به کار اضافه کنید.می توانید از یک Photo Filter ( رنگ نارنجی و Density برابر ۵۰%) و یک Color Blanaceبه صورت  Clipping mask برای اضافه کردن رنگ زرد استفاده کنید.این کار باعث هماهنگی بهتر با زمینه می شود.

[www.CityGraph (6)

مرحله ۷ :
برای اینکه جلوه های نور در ساعت نیز رعایت شود با استفاده از Inner Shadow مقداری نور در قسمت راست ساعت ایجاد کنید.

[www.CityGraph (7)

مرحله ۸ :
حال شما باید این ساعت ها را با رعایت پرسپکتیو کپی کنید.بهترین راه برای اینکار استفاده از ابزار Vanishing Point است.ما می خواهیم یک سری خطوط راهنما برای کمک به این کار ایجاد کنیم.یک لایه جدید بالای لایه ساعت ایجاد کنید سپس به مسیر Filter>Vanishing Point بروید و  شکلی مثل تصویر ۸ ایجاد کنید.
از خطوط افق در تصویر زمینه به عنوان کمک استفاده کنید.در صورتی که شکلی که ایجاد کردید زرد شد کار به درستی انجام نشده است (باید آبی باشد).هنگامی که شکل ایجاد شد منوی موجود در قسمت بالا و چپ نوار تنظیمات را باز کنید و گزینه Render Grids to photoshop را انتخاب کنید و OK کنید.

[www.CityGraph (8)

مرحله ۹ :
حالا شما باید یک گرید که در این لایه نمایش داده می شود داشته باشید.از این گرید باید به عنوان کمک برای قراردادن ساعت های بعدی استفاده کنید.بنابراین با استفاده از Ctrl+J لایه ساعت را کپی کنید و با تغییر اندازه و مطابق شکل هر یک را در جای خود قرار دهید.

[www.CityGraph (9)

مرحله ۱۰ :
برای ایجاد تغییر در ساعت ها و عدم یکنواختی می توانید با استفاده از تصاویر استوک دیگر جای عقربه ها را تغییر دهید تا ساعت متفاوتی را نشان دهند.

[www.CityGraph (10)

مرحله ۱۱ :
خوب در اینجا باید کمی کار ماسک انجام دهید.همه ساعت ها و عقربه ها(درصورتی که مرحله ۱۰ را انجام داده اید)را انتخاب کنید و آنها را باهم یک گروه کنید (Ctrl+G).باید یک فولدر حاوی تمام عناصر انتخابی شما ایجاد شده باشد.نام Clocks را برای این گروه انتخاب و یک لایه ماسک برای آن ایجاد کنید.با همان روش و براشی که پاهای مرد را میان علف ها پنهان کردید در این مورد نیز همین کار را با پایه های ساعت ها انجام دهید.

[www.CityGraph (11)

مرحله ۱۲ :
پس از درست کردن ساعت ها نوبت به سایه آنها می رسد . با همان تکنیک که برای مرد سایه ایجاد کردید می توانید این کار را برای ساعت ها نیز انجام دهید (با کپی کردن هر ساعت و تغییر اندازه , رنگ و مکان آن).این سایه ها باید پشت مرد قرار بگیرند.

[www.CityGraph (12)

سایه ای که برای ساعت اول ایجاد کردید را برای بقیه ساعت ها نیز تکرار کنید.می توانید برای ایجاد جلوه نرمی بیشتر کمی Gaussian Blur نیز اضافه کنید و همچنین Opacity را نیز به ۷۰% کاهش دهید.
اینجا می توانید جلوه طبیعی تری به سایه ها بدهید.همانطور که مشاهده  می کنید مقداری از علف ها توسط سایه ها پوشانده شده اند می توانید کاری دقیقا مشابه با آنچه برای ساعت ها انجام دادید را تکرار کنید.یعنی همه سایه ها را انتخاب و یک گروه کنید و سپس برای آن گروه لایه ماسک ایجاد کرده و با براش علف کار را طبیعی تر کنید.

[www.CityGraph (13)

مرحله ۱۳ :
لایه جدیدی در بالای همه لایه ها ایجاد کنید و blend mode آن را به screen تغییر دهید.یک براش نرم با قطر تقریبی ۶۵۰px انتخاب کنید و با رنگ #۸۶۶۹۴۶ مطابق شکل کمی قسمت های محو ایجاد کنید

[www.CityGraph (14)

مرحله ۱۴ :
در حال حاضر شما می توانید تصویر را به همین صورت رها کنید و یا جزئیات بیشتری به آن بیفزایید.برای مثال در اینجا ما کلماتی را به شکل اضافه کرده و چند حرف آنها را با رنگ متمایز نشان داده ایم تا یک پیغام مخفی ایجاد شود.

[www.CityGraph (15)

مرحله ۱۵ :
سپس می توانید مثل شکل خطوطی را برای وصل کردن ساعت ها به یکدیگر و کلمات به ساعت ها ایجاد کنید.برای این کار باید ابتدا مسیر مورد نظر را با ابزار Pen ایجاد کنید و سپس روی آن کلیک راست کرده و stroke path را انتخاب کنید.

[www.CityGraph (16)

تنظیمات نهایی
صرف نظر از اینکه مراحل ۱۴ و ۱۵ را انجام داده اید یا نه می توانید این مرحله را انجام دهید.در اینجا شما می توانید به کار جلوه متفاوت و کمی مدرنی با ایجاد تنظیمات بدهید.
یک استامپ با Ctrl+Shift+Alt+E ایجاد کنید و سپس به مسیر Image>Adjustments>Variations بروید و More Blue را انتخاب کنید و همچنین Opacity لایه را نیز به ۱۵% کاهش دهید.

[www.CityGraph (17)

برای اینکه نور کلی کار را نیز مشخص کنید می توانید از Lighting effect filter استفاده کنید.ابتدا یک استامپ جدید ایجاد و سپس فیلتر را با تنظیمات زیر اعمال کنید.

[www.CityGraph (18)

و در نهایت نیز دو لایه تنظیمات رنگ و نور جدید ایجاد کنید برای ایجاد تغییر در رنگ با Color Balance و بالا بردن تضاد با Levels

[www.CityGraph (19)

افکت هایی که در اینجا اعمال کردیم از تصاویر زیر قابل مشاهده و مقایسه هستند.تصویر چپ بعد از مرحله ۱۵ و تصویر راست انتهای تنظیمات نور و رنگ است.

[www.CityGraph (20)

و در نهایت این اثر مفهومی را ایجاد کرده ایم که میبینیم :

[www.CityGraph (21)

جعبه دانلود

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *