خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش روتوش عکس » آموزش روتوش صورت [قسمت اول]
20 فروردین 1393

آموزش روتوش صورت [قسمت اول]

CityGraph2-32

سلام خدمت تمامی بازدید کنندگان عزیز شهر گرافیک

بنا به درخواست شما دوستان عزیز امروز میخوام آموزش روتوش صورت رو براتون تدریس کنم .

به صورت کامل و نکته به نکته که تمامی مبحث های روتوش رو در بر میگیره که شامل :

چشم ، ابرو ، گونه ، لب و …

نکته : یه گله ی که ازتون دارم اینه که دوستانی هستند که میان آموزش هارو میبینن و یه نظرم نمیذارن که ما بفهمیم

اصلا آیا این آموزش به دردشون میخوره نمیخوره خوب بوده نبوده خلاصه خیلی از دستتون دل خور شدم .

امیدوارم جبران بکنید .

بریم سر آموزشمون …

طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

قسمت ۱ :

در قسمت اول آموزش رتوش تصاویر می خواهیم ابتدا از چشم ها شروع کنیم.

بدلیل اینکه رتوش چشم دارای بخش های مختلفی می باشد.

در این قسمت می خواهیم آموزش دهیم که چگونه نواحی قرمز رنگ چشم (سیاهرگ ها) به صورت کامل و دقیق حذف کنیم.

قبل از شروع بهتر است بدانید رتوش قسمتی از صورت ممکن است با ابزارهای دیگری هم  قابل انجام باشد.

در قسمت های بعدی روش های دیگری را هم برای رتوش ناحیه مورد نظر توضیح خواهیم داد.

 

قبل از شروع توصیه می کنم برای رتوش تصویر بهتر است تنظیمات رنگ فتوشاپ را به Adobe RGB 1998 تغییر دهید. برای تغییر فضای رنگ فتوشاپ ابتدا از منوی Edit گزینه Color Settings را انتخاب کنید.سپس در قسمت Working Spaces و از منوی بازشو RGB گزینه Adobe RGB 1998 را انتخاب کنید.این فضای رنگ همچنین برای چاپ تصاویر هم توصیه می شود.

ابتدا بهتر است برای رتوش چشم نواحی مختلف چشم را در یک تصویر پُرتره بشناسیم.

1

حال که با قسمت های مختلف چشم در یک تصویر پُرتره آشنا شدیم به رتوش قسمت های مختلف این چشم می پردازیم.

قبل از انجام هر گونه رتوش روی تصویر ابتدا از لایه اصلی کپی گرفته تا روی لایه اصلی تغییرات ایجاد نکنیم.این نکته بسیار مهمی در رتوش تصویر است پس همیشه و همیشه از لایه اصلی یکبار کپی بگیرید. برای این کار لایه Background را انتخاب کرده و کلیدهای Ctrl+J را فشار دهید.

2

حال یک لایه جدید به همراه لایه ماسک بالای لایه کپی شده ایجاد می کنیم. توصیه می کنم برای ساماندهی، بهتر است لایه ها را نامگذاری کنید. در اینجا من نام لایه را به Clean Up تغییر داده ام.اما چرا لایه ماسک؟ لایه ماسک را برای آن ایجاد کردیم که در آینده اگر خواستیم نواحی را به حالت قبلی بازگردانیم به راحتی و با ابزار براش و نقاشی کردن با رنگ سفید روی نواحی مورد نظر آن ها را به حالت قبلی خود بازگردانیم. همانطور که می دانید رنگ سیاه در لایه ماسک نواحی را مخفی و رنگ سفید نواحی را آشکار می سازد. رنگ خاکستری هم بین این دو قرار دارد. نیمی مخفی و نیمی آشکار می سازد. که این البته بستگی به شدت روشنایی رنگ خاکستری دارد.

3

4

ابزار Clone Stamp را انتخاب کنید.کلید میانبر این ابزار S می باشد.

5

تنظیمات ابزار Clone Stamp را مطابق تصویر زیر در نوار تنظیمات انجام دهید. توجه کنید که باید از براشی گرد و با اندازه کوچک استفاده کنید. همچنین میزان Hardness و یا سختی آن باید روی ۰% باشد. میزان Opacity را هم روی ۵۰% قرار می دهیم به دلیل اینکه نمی خواهیم نواحی قرمز را کاملاً از بین ببریم. حذف کامل نقاط قرمز رنگ حالتی غیر واقعی را به چشم می دهد. گزینه Aligned :با انتخاب این گزینه هنگامی که کلید Alt را پایین نگه می داریم و از ناحیه مورد نظر نمونه می گیریم، آن نمونه قفل شده و حتی با رها کردن کلید ماوس نمونه از بین نخواهد رفت. حالت Sample را هم  روی Current & Below قرار می دهیم. بدلیل اینکه ما در حال کار روی لایه جاری و زیرین می باشیم.

6

کلید Alt را پایین نگه می داریم و از نقطه ای که سفید رنگ است نمونه می گیریم.

7

بعد از اینکه نمونه را از نقطه سالم گرفتیم روی نقطه قرمز رنگ کلیک می کنیم. توجه کنید برای بار دوم هم باید کلید Alt را پایین نگه دارید و از ناحیه مورد نظر نمونه بگیرید. به همین شکل تا از بین بردن تمام نواحی قرمز. اگر برای دفعات بعدی کلید Alt را برای نمونه برداری پایین نگه ندارید با حرکت اشاره گر ماوس نرم افزار فتوشاپ با توجه به فاصله ای که بین نقطه نمونه و اشاره گر ماوس است نمونه برداری می کند. پس ممکن است از نقاطی که شما نمی خواهید نمونه برداری کند. شما برای حذف دقیق و کامل نقاط باید ده ها بار نمونه برداری کنید تا تمام نقاط قرمز رنگ حذف شوند.همان طور که قبلاً هم گفتم رتوش تصاویر پُرتره کار زمان بری است.

بعد از گذشت ۳۰ دقیقه حذف نواحی قرمز رنگ چشم سمت چپ انجام شد. پس این کار تا ۱ ساعت هم ممکن است به طول انجامد. حال به تصویر قبل و بعد از چشم بعد از اینکه رتوش انجام شد نگاهی می اندازیم.

8

9

همانطور که قبل تر هم اشاره کردم نمی خواهیم که کاملاٌ نواحی قرمز چشم را حذف کنیم. بدلیل اینکه چشم حالت غیر واقعی پیدا می کند.

در پایان شما می توانید بوسیله لایه ماسکی که ایجاد کردید و یا تغییر Opacity لایه، نواحی را که می خواهید به حالت قبل برگردانید و یا شدت آن را کمتر کنید.

10

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

2 پاسخ به “آموزش روتوش صورت [قسمت اول]”

  1. zahra گفت:

    سلام.این طرحا واسه چه چیزی کاربرد دارند؟؟طرح لایه باز چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *