خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش ترکیب حالت یا BLEND MODE در فتوشاپ
21 تیر 1396

آموزش ترکیب حالت یا BLEND MODE در فتوشاپ

در این بخش از سایت سیتی گراف می پردازیم به آموزش ترکیب حالت یا BLEND MODE در فتوشاپ پس با ما همراه باشید.99 درصد آموزشهای فتوشاپ سایت را اگر بررسی کرده باشید از ترکیب حالت بهره برده است و یکی از مهمترین قسمت های نرم افزار فتوشاپ Blend Mode می باشد . تنظیمات Blend Mode به صورت پیش فرض از 6 قسمت تشکیل شده است که عبارتند از:

ـ گروه Normal: بدون تركيب لايه با لايه زيرين يا تركيب در صورت تغيير شفافيت لايه بالايي | 2ـ گروه Subtractive: تيره تر‌كردن تصوير با تركيب رنگ‌هاي دولايه با هم | 3ـ گروه Additive: روشن تر‌كردن تصوير با تركيب رنگ‌هاي روشن دو تصوير با هم | 4ـ گروه Complex: تركيب رنگ‌هاي دولايه با بررسي شرط‌هايي بين دولايه | 5ـ گروه Difference: تركيب لايه‌ها بر اساس تفاوت در رنگ لايه‌ها | 6ـ گروه HSL: تركيب لايه‌ها با توجه به يكي از سه پارامتر اصلي رنگ لايه (رنگ، روشنايي يا غلظت آن) تنظیماتی کاربردی و بسیار کار راه انداز که اگر بخواهیم

به صورت دستی یکی از این افکت ها را بر روی یک عکس ، خودمان ایجاد کنیم باید حداقل یک ساعت زمان وقت تلف کنیم . همانطور که میدانید ترکیب حالت در عکس ها و متن های مختلف به صورت یکسان نمی باشد و نمی توانید به صورت صد در صد یک حالت خاص را برای دو طیف رنگی بکار ببرید . یعنی Blend Mode Overlay بر روی یک تصویر به یک شکل افکت اعمال می شود و بر روی تصویری دیگری با درصد رنگ متفاوت جور دیگر .در ادامه تمام Blend Mode های پیش فرض را بررسی و کمی در مورد آن توضیح میدهم .

برای درک بهتر من یک تصویر را وارد فتوشاپ کرده و یک لایه مشکلی رنگ بالای لایه عکس قرار میدهم. سپس مد لایه مشکی را عوض کرده و تغییرات را به شما نشان میدهم .گروه Normal: بدون تركيب لايه با لايه زيرين يا تركيب در صورت تغيير شفافيت لايه بالاييدر حالت Dissolve با كم‌كردن شفافيت محتواي لايه به صورت نقاط ريز با لايه زيرين تركيب مي‌شود.

گروه Subtractive: تيره تر‌كردن تصوير با تركيب رنگ‌هاي دولايه با هم فقط تصاویری را قرار میدهم که تغییرات مشاهده شود و عکس هایی که لایه مشکی رنگ بدون تغییر باقی می ماند را قرار نمیدهم

Darken: در بخش‌هايي كه لايه زيرين تيره‌تر از لايه بالايي باشد رنگ لايه زيرين جايگزين رنگ لايه بالايي مي‌شود و در صورتي كه تيره‌تر نباشد، رنگ لايه بالايي بدون تغيير باقي مي‌ماند كه نتيجه اين عمل تيره‌تر‌شدن كلي تصوير است.

Multiply: تيرگي لايه بالايي با تيرگي لايه پاييني مخلوط شده و نتيجه تيره‌تر شدن كلي تصوير خواهد بود. فقط در مناطقي كه لايه زيرين كاملا سفيد باشد هيچ تغييري رخ نخواهد داد.

Color Burn: استفاده از مناطق تيره لايه زيرين براي انعكاس مناطق تاريك لايه بالايي با افزايش كنتراست.

Linear Burn: استفاده از مناطق تيره لايه زيرين براي انعكاس مناطق تاريك لايه بالايي با كاهش روشنايي.

Darker Color: مقايسه مجموع مقادير اطلاعات كانال‌هاي رنگي هر لايه و نمايش تيره‌ترين رنگ‌ها.

گروه Additive: روشن تر‌كردن تصوير با تركيب رنگ‌هاي روشن دو تصوير با هم

Lighten: معكوس حالت Darken عمل مي‌كند؛ يعني درصورتي كه لايه زيرين روشن‌تر از لايه بالايي باشد رنگ آن جايگزين رنگ لايه بالايي مي‌شود، در غير اين صورت تغييري رخ نمي‌دهد.تصاویر و تغییرات این مدها شبیه به هم می باشد

Screen: معكوس حالت Multiply عمل كرده و روشنايي لايه زيرين با لايه بالايي تشديد شده و در نتيجه تصويري روشن‌تر به وجود مي‌آورد. فقط در مناطقي كه لايه زيرين سياه مطلق باشد هيچ تغييري در رنگ لايه بالايي رخ نمي‌دهد.

Color Dodge: استفاده از روشنايي لايه زيرين براي انعكاس روشنايي لايه بالايي با كاهش كنتراست.

Linear Dodge: استفاده از روشنايي لايه زيرين براي انعكاس روشنايي لايه بالايي با افزايش روشنايي.

Lighter Color: مقايسه مجموع مقادير اطلاعات كانال‌هاي رنگي هر لايه و نمايش روشن‌ترين رنگ‌ها.

گروه Complex: تركيب رنگ‌هاي دولايه با بررسي شرط‌ هايي بين دولايه

Overlay: حالت‌هاي Multiply وScreen هر دو، روي تصوير اعمال مي‌شود؛ يعني مناطق روشن، روشن‌تر و مناطق تيره، تيره‌تر مي‌شود.

Soft Light: حالت نرم‌تري از حالت قبلي.

Hard Light: مشابه حالت Overlay با اين تفاوت كه در اين حالت جاي لايه زيرين با لايه بالايي عوض مي‌شود.

Vivid Light: تركيب حالت Color Dodge و Color Burn

Linear Light: تركيب حالت Linear Dodge و Linear Burn

Pin light: جابه‌جايي رنگ‌ها با توجه به 50 درصد خاكستري، اگر لايه بالايي روشن‌تر از 50 درصد خاكستري باشد، قسمت‌هاي تيره لايه زيرين را روشن‌تر مي‌كند و اگر تيره‌تر از 50 درصد خاكستري باشد قسمت‌هاي روشن لايه زيرين، تيره‌تر مي‌شود.

Hard Mix: در اين حالت مقادير رنگي كانال‌هاي RGB دولايه با هم جمع شده و اعداد بيشتر از 255 با 255 و اعداد كمتر از 255 با صفر جايگزين مي‌شود.

گروه Difference: تركيب لايه‌ها بر اساس تفاوت در رنگ لايه‌ها

Difference: كم‌كردن مقادير رنگي لايه‌اي كه روشن‌تر است از مقادير رنگي لايه ديگر و جايگزين‌كردن رنگ جديد در لايه بالايي.

Exclusion: شبيه حالت بالا البته با اعمال كنتراست كمتر.

Subtract: رنگ نهايي حاصل تفريق مقادير پيكسل‌هاي متناظر لايه بالايي از لايه زيرين است.

Divide: رنگ نهايي حاصل تقسيم مقادير پيكسل‌هاي متناظر لايه بالايي از لايه زيرين است.

گروه HSL: تركيب لايه‌ها با توجه به يكي از سه پارامتر اصلي رنگ لايه (رنگ، روشنايي يا غلظت آن)

Hue: در اين حالت روشنايي و شدت رنگ از لايه زيرين و نوع رنگ از لايه بالايي انتخاب مي‌شود.

Saturation: به منظور روشنايي و نوع رنگ از لايه زيرين و شدت رنگ از لايه بالايي.

Color: روشنايي از لايه زيرين و نوع و شدت رنگ از لايه بالايي انتخاب مي‌شود.

Luminosity: گزينه‌اي براي نوع و شدت از لايه زيرين و روشنايي از لايه بالايي.

منبع: آسارایان

 

زهرا خالقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *