خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش افکت GRADIENT OVERLAY فتوشاپ
19 تیر 1396

آموزش افکت GRADIENT OVERLAY فتوشاپ

در این بخش از وب سایت سیتی گراف میپردازیم به آموزش طراحی متن حبابی با فتوشاپ پس با ما نیز همراه باشید.در سه بخش قبلی افکت Drop Shadow ، افکت Pattern Overlay و افکت Outer Glow به طور کامل آموزش داده شد . نوبت میرسه به تنظیمات افکت Gradient Overlay که در 90درصد آموزشها برای تغییر رنگ مورد استفاده قرار می گیرد . فکر نمی کنم طرحی وجود داشته باشد که در آن ابزار سطل رنگ و گرادیانت مورد استفاده قرار نگیرد .استفاده از Gradient باعث ایجاد طیف رنگ از یک رنگ به رنگ دیگر می‌شود. کار این افکت تقریبا شبیه به کار افکت قبلی است، با این تفاوت که به جای روکش لایه با رنگ جامد و یکنواخت (Solid)، از گرادیان (شیب) رنگ استفاده می کند. علاوه بر قابلیت شیب های رنگ با سبک متفاوت و رنگ دلخواه، چند نمونه ترکیب رنگ هم بطور پیش فرض در باکس گرادیان گنجاده شده است که شما می توانید طیف های بیشتری را دانلود و وارد قسمت مورد نظر کنید .

1. آموزش کار با افکت Gradient Overlay در فتوشاپ CS6

همانطور که در توضیحات بخش بالا به آن اشاره مختصری شد استفاده از Gradient باعث ایجاد طیف رنگ از یک رنگ به رنگ دیگر می‌شود. کار این افکت تقریبا شبیه به کار افکت قبلی است، با این تفاوت که به جای روکش لایه با رنگ جامد و یکنواخت (Solid)، از گرادیان (شیب) رنگ استفاده می کند. علاوه بر قابلیت شیب های رنگ با سبک متفاوت و رنگ دلخواه، چند نمونه ترکیب رنگ هم بطور پیش فرض در باکس گرادیان گنجاده شده است

که شما می توانید طیف های بیشتری را دانلود و وارد قسمت مورد نظر کنید . تنظیمات این بخش هم در نوار ابزار وجود دارد و هم در قسمت layer Style که بیشتر گزینه دوم مد نظر ما می باشد . هر دو گزینه دارای تنظیمات یکسانی هستند و تفاوتی در کار با همدیگر ندارند .برای باز کردن تنظیمات Gradient می توانید از منوی layer > Layer Style > Gradient Overlayرا انتخاب کنید یا مستقیم بر روی یک لایه دابل کلیک کنید . روشهای دیگری نیز وجود دارد که فعال همین دو گزینه اکتفا می کند .

2.بخش اول مربوط به تنظیمات Blend mode می باشد که در این قسمت به طور کامل آموزش داده شده است .

Blend Mode : حالت های ترکیبی در لیست Blend Mode قرار گرفته است که هر کدام به صورت مستقیم بر روی تصویر و طرح شما تاثیر می گذارد . به صورت پیش فرض بر روی Normal یا Multiply تنظیم شده که شما می توانید گزینه های دیگر آن را نیز انتخاب کنید .گزینه دوم Opacity که با کم یا زیاد کردن آن شفافیت کم یا زیاد می شود .

به طور کل تنظیمات گرادیان از دو بخش نوع شیب رنگ ، سبک اعمال شیب رنگ تشکیل شده است . نوع شیب رنگ در بخش Style و سبک اعمال شیب رنگ با گزینه Gradient تنظیم می شود . با کلیک کردن روی مستطیل رنگی گرادیان، باکس مربوط به حالت های مختلف نمایان خواهد شد. به طور کل صفحه تنظیمات رنگ گرادیانت از رنگ رو زمینه یا پیش نما (Foreground)

به سمت رنگ پس زمینه (Background) طیف رنگی تولید می کند. برای تغییر رنگ میتوانید بر روی مربع های کوچک که مشاهده می کنید و در تصویر بالا درصد رنگی کنار آن نوشته شده است کلیک کرده و رنگ مورد نظر خودتان را وارد یا انتخاب کنید .نوع گرادیانت به Solid و Noise تقسیم می شود . در حالت Solid شما یک حالت نمایش رنگ یکنواخت و در قسمت Noise دقیقا بر عکس Solid . به تصویر زیر دقت کنید

گزینه Smoothness تنظیم مکان زبانه ی رنگ و شفافیت رنگ را مشخص می کند .
گزینه بعدی Angle بوده که با تغییر آن نسبت به درجه ای که در کادر وارد می کنید سایه زاویه اش تغییر می کند .
از طریق گزینه Scale اندازه سایه را می توانید بزرگ یا کوچک کنید .

به تصویر زیر دقت کنید .
عدد شماره 1 : با کلیک بر روی آیکون مشکی رنگ در بالای این قسمت می توانید میزان Opacity یا همان شفافیت را تغییر دهید.
با کلیک بر روی عدد 2 می توانید طیف رنگی را تعییر بدهید .
هر کجای این طیف می توانید با کلیک موس مثل عدد 3 یک رنگ ایجاد کنید .

منبع: آسارایان

 

 

زهرا خالقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *