خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش طراحی و نقاشی » آموزش اصول طراحی کاراکتر کودک
30 بهمن 1393

آموزش اصول طراحی کاراکتر کودک

CityGraph3-55

برای امروز آموزش بسیار جالب و مفید اصول طراحی کاراکتر کودک را براتون اماده کردیم .

توی این آموزش به شما یاد خواهیم داد که چگونه یک کودک کارتنی طراحی کنید

و اصول کلیدی و مهمی که هر طراح باید بدونه به شما آموزش میدیم .

پس با ما همراه باشید ..

 

طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

 

آموزش اصول طراحی کاراکتر کودک

تفاوت بین طراحی یک بزرگسال با یک نوزاد یا کودک یا نوجوان به طور مستقیم به ویژگی های آناتومیک آنها بر میگردد. ولی در حالت کارتون علاوه بر این ویژگی ها آناتومی یک سری ویژگی های دیگری هم در کودکان هست که باعث می شود که بین عموم از جذابیت بیشتری برخوردار شود.

در این مقاله در مورد این ویژگی ها صحبت خواهم کرد تا شما هم بتوانید تصویری از یک کودک زیبا را بکشید.

مهم این است که در مورد تقسیم بندی طراحی بزرگسالان (بالای ۱۸ سال) بدانید. به تصویر زیر نگاه کنید.

cartoonchildren-01

با این تقسیم بندی به خوبی می فهمیم که مثلا دست ها باید دقیقا کجا قرار بگیرند و یا پاها از کجا شروع می شوند و ….. وقتی شما در حالت کارتونی نقاشی می کشید یعنی قصد دارید در بعضی موارد بزرگ نمایی و یا کوچک نمایی کنید.در نتیجه این تقسیم بندی ها به درد نخواهد خورد.

cartoonchildren-02

مقایسه مقیاس ها در سه دوره سنی: کودک،نوجوان و بزرگسال

این محاسبات در نقاشی کارتونی بسیار پیچیده خواهد بود. پیشنهاد من این است که ابتدا چهارچوب شخصیت مورد نظرتان را طراحی کنید بعد شروع کنید به اضافه کردن جزئیات مربوط به آن کاراکتر. پس بهتر است که قبل از هرچیز بر روی مهارت های طراحی خود کار کنید تا دیگر مجبور نباشید برای نقاشی کردن ابتدا خطوط راهنما را بکشید چون این کار واقعا یک کار خسته کننده است.

با این حال باز هم مقیاس ها راهنماهای مفیدی برای شما خواهند بود. به عکس زیر نگاه کنید:

cartoonchildren-03

همان طور که می بینید تشخیص سن کاراکتر با استفاده از مقیاس ها کار راحتی است. توچه کنید که سن شما هرچه بیشتر شود سایز سر ثابت می ماند ولی پاهای شما رشد می کند و سینه تان پهن تر میشود و گردنتان قوی تر می شود. در حالت کارتونی کودکان می توانند سری حتی بزرگتر از سر بزرگسالان داشته باشند.شانه ها و پهنای سر هم تقریبا هم سایز هستند و پاها به اندازه سایز بازوها می باشد.

حالا نگاهی دقیق تر به اصول نقاشی کارتونی کارکتر کودک می پردازیم.

اصول طراحی کودک

سر گرد و چانه کوچک

نکته مهم در طراحی سر کودک این است که این بخش باید بزرگ همراه با جزئیات کم باشد. یعنی استخوان های صورت کودک نسبت به یک بزرگسال کم تر معلوم است. به تصویر زیر دقت کنید:

cartoonchildren-04

نکته دیگری که باید به داشته باشید در مورد چانه است. چانه در کودکان تقریبا غیرقابل دیدن است. این به این خاطر است که کودکان به طور طبیعی آرواره هایشان نسبت به جمجه شان کوچک تر است. این کار باعث می شود صورت تپل تر به نظر برسد و گونه ها برجسته تر شوند.

پیشانی خیلی خیلی بزرگ

اگر در اینترنت به دنبال عکس های X-ray از سر کودکان بگردید اولین چیزی که توجه شمارا جلب می کند بزرگی سر آنها نسبت به آرواره شان است. همچنین پیشانی کودک باید برجستگی بیشتری نسبت به بزرگسال داشته باشد. به عکس زیر نگاه کنید:

cartoonchildren-05

از آنجا که بچه ها پیشانی بزرگتری دارند چشم هایشان باید در زیر خط فرضی چشم ها قرار بگیرد.

cartoonchildren-06

با فضای بین آنها بازی کنید! فاصله بین چشم ها در کودکان زیاد است. این یک قانون نیست ولی یکی از رموز موفقیت در کشیدن صورت کودکان است.

توجه داشته باشید که این قوانین با توجه به استایل طراحی شما ، فرهنگ و … ممکن است مورد به مورد فرق کند

گوش های بزرگ و بینی کوچک

در بزرگسالان داشتن بینی و گوش های بزرگ مسئله طبیعی ای است. در کودکان اصول طراحی به این شکل است که گوش های بزرگ متمایل رو به جلو و بینی خیلی کوچک کشیده می شود. بد نیست بدانید که در این مورد اغلب طراحان نظر یکسانی دارند.

cartoonchildren-06-1

موهای زیاد

مورد دیگر در طراحی کودکان بازی با سایز موهاست. مورد دیگری که تمام طراحان در مورد آن نظر یکسانی دارند طراحی موها با در ابعاد زیاد است به همراه شلوغی و نامرتبی مخصوص کودکان.

cartoonchildren-07

در سنین بزرگسالی مردان دچار ریزش مو می شوند.

در کودکی موها پرتر هستند و همچنین نامرتب به همراه چتری.

باز هم این نکته برمیگردد به سلیقه شخصی و فرهنگ. بعضی از نقاشان دوست دارند که موها را با جزئیات فراوان بکشند و برخی هم ترجیح می دهند که خطوط ساده ای را به عنوان موهای کارکتر خود طراحی کنند.

طرح کلی بدن کودکان

طرح کلی بدن کودکان چیزی شبیه به گلابی است. موفقیت کارکتر شما بستگی دارد که شما چقدر در اضافه کردن جزئیات به این اندام مهارت داشته باشید.

cartoonchildren-08

همان طور که قبلا اشاره شد سایز اعضای بدن نسبت به یکدیگر با بالارفتن سن تغییر می کند. نوزادان بسیار عجیب هستند آنها گردن ندارند. سرشان خیلی بزرگ است دندان ندارند و پاها و دست هایشان یک سایز است.

09

نوزدانی بایک دندان یا بدون دندان یک جور حس ارتباط بین بیننده برقرار می کنند

دقت کنید که معصومیت یکی از ویژگی های اصلی این دوران است. نوزادان چهار دست و پا راه می روند نمی توانند از جای خود بلند شوند بدون کمک نمی توانند غذا بخورند و یا به دستشویی بروند. و تماما به بزرگترها وابسته هستند. به هر حال هنگام کشیدن کارتون بزرگ نمایی امکان پذیر است و می توان از واقعیت ها فاصله گرفت.

cartoonchildren-10

این کودک در حال چیدن چه نقشه است است؟!!

بدن کودکان نسبت به بزرگسالان چین و چروک بیشتری دارد چرا که بدن آنها برای پوشش استخوان ها پوست بیشتری دارد. این امر باعث میشود کودکان تپل و بامزه به نظر برسند. در هنگام کشیدن نوزادان سعی کنید به جای خطوط صاف بیشتر از خطوط گرد و دایره وار استفاده کنید.

cartoonchildren-11

با این که در واقعیت نوزدان چشم های کوچکی دارند ولی درکارتون برای آنها چشم های بزرگی می کشیم تا با سرشان هارمونی بیشتری داشته باشد. این تکنیک برای هر کارکتری که می خواهیم حس بامزه بودن به شخص بیننده منتقل شود استفاده می شود. پس بیشتر یک سبک نقاشی است تا یک قانون.

cartoonchildren-12

همیشه سعی کنید به کارکترهایتان شخصیت بدهید. بنابراین همیشه دنبال این باشید که یک ویژگی متفاوت برای شخصیت هایتان خلق کنید حتی اگر آنها در یک رنج سنی باشند.

لباس ها رفتار ها و شخصیت

لباس های یک شخصیت به تشخیص جنسیت آن کارکتر کمک می کند هم چنین توضیحی از شخصیت کارکترها به بیننده می دهد.

cartoonchildren-13

پسربچه همیشه کفش های بزرگ می پوشند در حالی که دختربچه ها پاهای کوچکی دارند.

نکات بیشتر

نوجوانان در حال گذر از سن کودکی به بزرگسالی هستند.نوجوانان سعی می کنند جایگاه خود را در جهان پیدا کنند. آنها دوست دارندک ه بدانند در مدرسه و یاخانه چقدر محبوبیت دارند و سعی می کنند که به عضویت گروه های مختلف درآیند. تمام این ها به خاطر گذر از مرحله کودکی به بزرگسالی است و نتیجه این گذار همراه با تغییرات فیزیکی و اجتماعی می باشد.

برای به تصویر کشیدن این دوران باید بدانید که نوجوانان در واقعیت چگونه برخورد می کنند. چه لباسهایی را اغلب اوقات می پوشند به چه موسیقی گوش می دهند به چه گروهی تعلق دارند. تفاوت های اصلی بین پسرها و دختر ها چیست. در حال حاضر کودکان لباس ها و وسایل مخصوص خود را داند ولی در زمان های قدیم بسیار رایج بود که کودکان هم همان تیپ لباس های بزرگترهای خود را می پوشیدند. اگر به عکس مادربزرگ های خود نگاهی بیندازید متوجه این قضیه خواهید شد. این ها نکاتی است که شما باید بدانید.

cartoonchildren-14

سعی کنید با نقاشی هایتان داستانی را بازگو کنید.

کارکتر شما کیست ؟

آیا می توانید بدون استفاده از متن کارکترتان را به دیگران معرفی کیند؟

اینها نکات مهمی هستند….

در انتها

با اینکه کشیدن کودکان ما را به دوران کودکی می برد ولی به مهارت و تمرین زیادی احتیاج دارد. دقت کنید که نوجوانان چگونه برخورد می کنند و دنیا را متفاوت می بینند. معصومیت یکی از رموز موفقیت در طراحی کودکان است.

به یاد داشته باشید :

کودکان پاهای کوچک دارند،عرض سرشان به عرض شانه هایشان است .

پیشانی بزرگ چانه کوچک و گردن خیلی کوچکی دارند .

اگر بتوانید این نکات را رعایت کنید می توانید کارکتر خودتان راخلق کنید .

موفق باشید .

منبع آموزش : پارسی سایت

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *