خانه » نوشته های صفحه اصلی » آموزش وردپرس » جلسه پنجم مدرسه “آشنایی با مفاهیم اولیه وردپرس”
03 مرداد 1394

جلسه پنجم مدرسه “آشنایی با مفاهیم اولیه وردپرس”

CityGraph4-1

سلام دوستان

جلسه پنجم مدرسه “آشنایی با مفاهیم اولیه وردپرس” هست پس با همراه باشید یا این آموزش :

تا الان در آموزش‌های قبلی با نحوه نصب وردپرس در هاست‌های گوناگون آشنا شده‌اید

حالا نوبت به آن رسیده که کار با خود ورپرس را آغاز کنید اما وردپرس برای شما یک ابزار جدید است

و برای استفاده از این ابزار باید از اصطلاحات گوناگونی که در محیط مدیریتی آن به کار رفته است آگاه باشید

خوب پس حتما تا اینجا متوجه شده اید که این جلسه در رابطه با چیست ؟

در این جلسه از مدرسه با مفاهیمی همچون نوشته ، دیدگاه و برگه و غیره آشنا خواهید شد

و باهم نگاهی به داشبورد وردپرس خواهیم انداخت.

طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

 

وبلاگ چیست؟

برای وبسایت‌هایی که مجموعه مقالاتی مرتب شده بر اساس زمان را نشان می‌دهد معمولا واژه‌ی وبلاگ به کار می‌رود مثل سایت‌هایی که یادداشت‌های روزانه یک فرد را در بردارد یا یک وبسایت خبری که اخبار را به ترتیب وقوع منتشر می‌کند. در گذشته استفاده از وبلاگ‌ برای انتشار مطالب گسترده تر از زمان حاضر بود و با رشد شبکه‌های اجتماعی این نوع وبسایت‌ها کمتر شده اما هنوز وبلاگ به عنوان ابزاری برای انتشار مطالب به کار می‌رود، وردپرس در ابتدا یک ابزار ساده برای ایجاد وبلاگ بوده اما هم اکنون با گسترش آن تبدیل به ابزاری قدرتمند برای ایجاد هرگونه وبسایت تبدیل شده است.

در یک وبسایت وردپرسی ما با نوع‌های مختلفی از اطلاعات برای نمایش سر و کار داریم و مطالبی که بر اساس زمان منتشر می‌گردد قالبا در وبلاگ‌ها با نام پست یاد می‌گردد که در وردپرس فارسی به” نوشته” ترجمه شده پس ما در وبلاگ نوشته‌ها را منتشر می‌کنیم اما وردپرس مثل وبسایت‌های معمولی نوع مطلبی برای انتشار مطالب مستقل از ترتیب زمانی دارد که از آن با نام “برگه” یاد می‌شود.

یکی از ویژگی‌های وبلاگ‌ها که باعث جذابیت آن شده امکان دریافت نظرات خوانندگان است که در وردپرس اصطلاح  “دیدگاه”  برای نظر استفاده شده است.

انتشار مطالب به صورت زمانی نیاز به طبقه بندی و بایگانی آن ها برای دسترسی در آینده دارد که در وردپرس هم امکان بایگانی نوشته ها است که با استفاده از زمان (ماهانه ، روزانه و … ) قابل دسترس است.

امیدوارم تا اینجا گیج نشده باشید و با اصطلاحاتی که در وردپرس به کار می‌رود به خوبی آشنا شده باشید اما این ‌ها بخشی از اصطلاحات بود که کاربرد فراوانی داشت در آینده نیز با اصطلاحات دیگری آشنا خواهید شد. حالا بریم سراغ خود وردپرس

برای کنترل وبسایت و انتشار نوشته‌ها، وردپرس یک پنل مدیریتی در اخطار شما قرار می‌دهد که براحتی می‌توانید از آن استفاده کنید که نامش در وردپرس، “داشبورد”  یا “پیشخوان” هست.

 

برای ورود به پیشخوان در آخر آدرس وبسایتتان /wp-admin/ را اضافه کنید مثلا اگر آدرس شما yoursite.com است باید در نوار آدرس مرورگر عبارت زیر را وارد کنید:

1
http://www.yoursite.com/wp-admin/

وارد صفحه‌ای خواهید شد که از شما شناسه کاربری و رمز می خواهد شناسه و رمزی را که در هنگام نصب انتخاب کرده‌اید را وارد کنید و بعد ورود را کلیک کنید.

Selection_0001

بعد از واردکردن اطلاعت ورود در صورت صحیح وارد کردن اطلاعات وارد پیشخوان ورد پرس می‌شوید در تصویر زیر اولین نگاه از این پیشخوان را می توانید ببینید:(برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید)

Selection_0002

خوب، من این تصویر را در چهار قسمت توضیح می‌دهم اولین قسمت را با نوار مدیریتی شروع می‌کنم نوار سیاه رنگی که در بالای صفحه قرار دارد و معمولا در تمام قسمت‌های سایت یعنی هم مدیریت سایت هم خود سایت نشان داده می‌شود که دسترسی سریع به برخی از ابزارهای پرکاربرد را فراهم می‌کند از جمله ایجاد نوشته جدید که با رفتن به روی لینک تازه و بعد کلیک بر روی نوشته صورت می گیرد در سمت راست نوار مدیریت اسم سایتتان نوشته شده است که با کلیک بر روی آن اگر در پیشخوان باشید وبسایت نمایش داده می‌شود و اگر در سایت باشید پیشخوان برای شما بارگزاری می‌شود. در سمت چپ نوار مدیریت نام شما نوشته شده است که از طریق آن به شناسنامه‌تان در سایت و همچنین دکمه بیرون رفتن از پیشخوان دسترسی دارید.

قسمت بعدی ، ابزارک های مدیریتی است که در صفحه اول سایت می‌بینید که یک سری از امکانات سایت را از این طریق می‌توانید استفاده کنید مثل نوشتن سریع مطلب و همچنین وضعیت سایت را مشاهده کنید و آخرین دیدگاه‌هایی که بازدیدکنندگان در سایتتان نوشته اند را بررسی کنید و آخرین اخبار وردپرس را هم می‌توانید دنبال کنید.

سومین قسمت منوی مدیریتی است که در سمت راست پیشخوان مشاهده می‌کنید

 

Selection_0003

از طریق منوی مدیریت می‌توانید به تمام قسمت‌های سایت دسترسی پیدا کنید، با استفاده از نوشته‌ها یک پست جدید ایجاد کنید یا نوشته‌های سایت را مدیریت کنید از طریق رسانه بایگانی فایل‌های چندرسانه‌ای را مدیریت کنید با استفاده از دیدگاه‌ها نظرات کاربران را بررسی کنید. و با استفاده از گزینه برگه‌ها، برگه‌ای تازه ایجاد یا برگه‌های سایت را ویرایش کنید. بقیه قسمت منو مربوط به تنظیمات سایت است که مدیریت پوسته ، افزونه‌ها و کاربران سایت و همچنین تنظیمات امکانات وردپرس از طریق این آیتم‌ها کنترل می‌شود. در جلسات آینده مدرسه با هریک از این امکانات به طور کامل آشنا خواهید شد.

خوب چهارمین قسمت باقی مانده است، حتما می‌پرسید که هنوز قسمتی مانده است؟ بله! دو دکمه در سمت راست بالای پیشخوان درست جایی که نوار مدیریتی تمام می‌‌شود را می‌بینید؟ دکمه راهنما در صورت کلیک شدن توضیحاتی کوتاه در مورد صفحه‌ای که در آن هستید نمایش می‌دهد و دکمه تنظیمات صفحه به شما این امکان را می‌دهد که کنترل کنید چه ابزارهایی در برگه جاری نمایش داده شود.

Selection_0004

پنجمین جلسه هم از مدرسه به پایان رسید شاید فکر کنید که چیز خاصی یاد نگرفته‌اید و هنوز کاری با وردپرس نمی‌توانید انجام دهید، اما در این جلسه با یک سری از اصطلاحات آشنا شدید که در جلسات بعدی که با آن‌ها مواجه خواهید شد راحت‌تر می‌توانید مطالب را دنبال کنید. در جلسات بعد  استفاده ازهر  قسمت از پیشخوان آموزش داده خواهد شد و اولین قسمت‌ نحوه ایجاد و ویرایش نوشته ها در وردپرس خواهد بود.

منبع آموزش : همیار وردپرس

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

2 پاسخ به “جلسه پنجم مدرسه “آشنایی با مفاهیم اولیه وردپرس””

  1. ممنونم بابت توضیحات کاملتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *