خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش طراحی یک لوگو
12 دی 1395

آموزش طراحی یک لوگو

سلام دوستان عزیز همون جور که توی آموزش قبلی بهتون گفتیم در مورد اشکال لوگو و نحوه ی طراحی آنها در دنیای امروز لوگو از اهمیت خاصی برخورداره . لوگو دارای اهمیت فراوان در امر تبلیغات داره ، به صورتی که امروزه کسانی که با ذهن باز به دنبال گسترش کسب و کار خود هستند، خواهان لوگویی خاص ، به یادماندنی و اثرگذار در ذهن بیننده‌اند و به همان صورت خواستار لوگویی هستند که نشان‌ دهنده شخصیت و الهام‌کننده نگرش شرکت و یا صاحب کالا یا خدمات می‌باشد . اهمیت طراحی لوگو برای طراحان هم پوشیده نیست، به صورتی که آن‌ها با خلاقیت و الهام از طرح‌های دیگر ، لوگوهای به یادماندنی و تأثیرگذاری را خلق می‌کنند.

 

طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

در ادامه به بررسی ۱۰ نکته در مورد طراحی لوگو می‌پردازم که دانستن آن برای هر طراحی لازم است. شاید برخی از نکته‌ها را هر طراحی به طور خودآگاه یا ناخودآگاه در طرح‌های خود به کار ببندد ولی دانستن این نکته‌ها برای طراحان تازه کار و یا کسانی که تازه وارد عرصه طراحی شده‌‌اند لازم و با کمی تمرین می‌تواند طراحان آماتور و تازه‌‌کار را به سطح حرفه‌ای یک طراح لوگو ارتقاء دهد.

 

۱- با بردارها (vector) کار کنید

به احتمال زیاد خیلی از طراحان به این مسئله واقف هستند ولی بعضی از طراحان تازه کار هنوز ضرورت این مسئله را درک نکردند. همیشه از طراحی وگو با نرم‌افزارهای پیکسلی خودداری کنید. فرمتهای برداری هستند که به شما اجازه خواهند داد تا تغییرات بیشتر و دلخواه خود را اعمال کنید، و دست به خلاقیت بیشتر بزنید.

۲ -در طرح خود بیشتر از ۲ فونت متفاوت استفاده نکنید

فونتهای زیبای زیادی هستند که ما تمایل داریم از آنها در طرح خود استفاده کنیم. ولی به خاطر داشته باشید استفاده از انواع فونتهای مختلف در طراحی یک لوگو باعث از دست رفتن انسجام طرح و لوگوی ما و در نهایت عدم خوانائی و زیبایی لوگو خواهد شد. به شدت توصیه می‌شود اگر می‌خواهید در طرح خود از فونتهای متفاوتی استفاده کنید، تعداد این فونتها بیشتر از ۲ فونت مختلف نباشد،‌ رعایت این نکته باعث حفظ انسجام طرح شما خواهد شد.

۳ – لوگو را قابل خواندن (تشخیص دادن) کنید

من لوگوهای بسیاری را دیدم که در آنها خلاقیت زیادی به کار رفته بود،‌ ولی متاسفانه هرچه بیشتر به آنها نگاه کردم، کمتر از آن سردرآوردم! میشود گفت اگر لوگوی شما غیرقابل خواندن و تشخیص دادن باشد تقریبا غیرقابل استفاده هم است. همیشه در طراحی لوگو به این نکته توجه کنید که طرح شما قابل خواندن و تشخیص دادن باشد و بیننده با دیدن آن مفهوم مورد اشاره شما را درک کند. رعایت این نکته در به یاد سپاری لوگو در ذهن بیننده بسیار تأثیرگذار است.

۴ – اندازه لوگو

لوگوی یک طراح لوگو باید به صورتی طراحی شود که با بزرگ و کوچک کردن آن مشکلی برایش پیش نیاید تا مجبور نشوید بارها و بارها آن را در اندازه‌های مختلف طراحی و دستکاری کنید. مشتری شما شاید بخواهد از لوگوی خودش به صورت بکگراند در سربرگ استفاده کند و یا بخواهد آن را خیلی کوچک کند، مطمئن شوید لوگوی طراحی شده توسط شما آمادگی‌ همه نوع تغییر اندازه‌ای را داشته باشد.

 

 

۵ – لوگو را با پس زمینه مشکی هماهنگ کنید

لوگوی شما باید طوری طراحی شود که اگر مشتری بخواهد از آن با پس زمینه مشکی استفاده کند مشکلی پیش نیاید. معمولا انجام این کار زیاد مشکل نیست ولی اگر در موقع نهایی کردن طرح خود به این نکته توجه کنید، کار شما حرفه‌ای‌تر خواهد بود. شاید این مسئله از دید خیلی‌ها مهم نباشد، ولی گاهی پیش می‌آید مشتری شما بخواهد لوگو را با پس‌زمینه مشکی یا خاکستری استفاده کند.

۶ – مطمئن شوید لوگوی شما به صورت سیاه و سفید هم کارایی خواهد داشت

مسلما همیشه پیش می‌آید که مشتری بخواهد لوگو را به صورت سیاه و سفید استفاده کند، پس همیشه لوگو باید آمادگی استفاده به صورت سیاه و سفید را داشته باشد. یکی از تکنیکهای خوب برای آماده کردن لوگو برای استفاده به صورت سیاه و سفید این است که لوگوی خود را ابتدا به صورت سیاه و سفید طراحی و بعد به آن رنگ دلخواه را بدهید. به این صورت مطمئن می‌شوید لوگوی شما به صورت سیاه و سفید هم کارایی خواهد داشت.

۷ – در لوگوی خود از عکس استفاده نکنید

بخاطر داشته باشید که به هیچ عنوان در لوگوی خود از عکس استفاده نکنید. این کار باعث از دست رفتن کیفیت لوگو می‌شود و کاری کاملا ناشیانه محسوب می‌شود.

۸ – طرح خود را دوباره برانداز کنید

این مسئله خیلی مهم است که بعد از طراحی و اتمام کار طرح خود را از نو برانداز کنید. به جزئیات طرح خود دقت کنید و ایرادات حتی کوچک را که شاید در نگاه اول از دید مشتری و بیننده پنهان می‌ماند را رفع کنید.

۹ – از روندهای معمول و پیش پا افتاده پیروی نکنید

جسور باشید، روندهای معمول طراحی و طرح‌ها و ایده‌های پیش‌پا افتاده را کنار بگذارید. به وبسایت‌های طراحی، خصوصا طراحی لوگو سر بزنید. از لوگوهای شرکتهای دیگر که در آنها به صورت فوق‌العاده‌ای خلاقیت خرج شده الهام بگیرید. مطمئن باشید این کار شما باعث بالا رفتن کیفیت طرح نهایی و البته مهارت بیشتر شما در طراحی لوگو خواهد شد.

۱۰ – از پیشنهادات دیگران استفاده کنید

از دیگران بخواهید در مورد لوگوی شما نظر بدهند. از نظرات آنها نترسید و به آنها بگویید آزادانه حرفشان را بزنند. مزایا و معایب طرح خود را از دیگران سوال کنید، و در نهایت ضعف‌های کار خود را رفع کنید. سوالات کلی مثل: این لوگو چطوره؟ قشنگ هست؟ را نپرسید. سعی کنید سوالات جزئی تر مثل:آیا لوگو به کسب و کار مشتری شما ارتباطی دارد؟

۱۱ – از نظر شما ( طراح لوگو ) لوگو به چیز خاصی اشاره می‌کند؟ آن را مطرح کنید.

– همیشه الهام گرفتن از طرح‌های دیگر در تمام شاخه‌های طراحی مهم بوده. شما می‌توانید از لوگوهای طراحی شده الهام بگیرید و مطمئن باشید این کار باعث بهتر شدن مهارت شما در طراحی خواهد شد. در ادامه، اگر می‌خواهید در زمینه طراحی لوگو یک حرفه‌ای شوید، دیدن این سایتها به شما کمک خواهد کرد:

 

Logolog

Brand New

Logo Pond

Logo Design Love

Logo of the Day

 

منبع آموزش : گرافیک ایران

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *