خانه » آموزش فتوشاپ » آموزش تغییر پس زمینه با استفاده از فتوشاپ
11 دی 1395

آموزش تغییر پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

سلام دوستان عزیز حتما تا حالا برای شما هم پیش اومده که عکس های که میگیرید پس زمینه ی خوبی نداره یا به هر دلیلی مورد رضایتتون نیست نمیخواد اون عکس رو حذف کنید نه لازم به این کار نیست تا مارو دارید آموزش ، امروزمونو اختصاص دادیم به تغییر پس زمینه پس با ما همراه باشید تا شروع کنیم دلایل زیادی وجود دارند که شما بخواهید آسمان را در عکس های خود با استفاده از فتوشاپ انتخاب (select) کنید. شاید می خواهید پس زمینه عکستان را تعویض کنید، جزئیات به آن اضافه کنید، کنتراست را تغییر دهید، و غیره. انتخاب ها (selection در فتوشاپ) یک حد فاصل دقیق از سوژه به شما می دهند و تنظیمات موضعی را بدون تغییر مولفه های دیگر در تصویر شما تسهیل می بخشند. در این مطلب ، انتخاب پس زمینه عکس در فتوشاپ را با ۳ روش مختلف به شما عزیزان آموزش می دهیم.

طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

 

در عکاسی منظره و معماری، آسمان عنصر واقعا مهمی است. و باید بخش هیجان انگیزی از تصویر باشد. آسمان های خسته کننده به معنی تصاویر خسته کننده هستند، و آسمان های شگفت انگیز نیز می توانند به معنی تصاویر قوی باشند، چون باعث خواهند شد که اگر پیش زمینه یا زمینه وسط تصویر چندان زیبا نباشند، بیننده آن ها را فراموش کند. توی این مطلب ۳ روش مختلف برای انتخاب آسمان در عکس هایتان را آموزش خواهیم داد .

سه روش مختلف برای انتخاب آسمان در فتوشاپ

بسته به تصویر و سوژه، انتخاب دقیق آسمان می تواند بسیار دشوار باشد. به همین دلیل من در این آموزش سه روش مختلف برای انتخاب آسمان در سه شرایط مختلف را به شما نشان خواهم داد.

من در این تصویر آسمان را جایگزین کردم، و عاشق نتیجه کار هستم.

من شخصا دوست دارم با آسمان ها بازی کنم و اغلب اوقات آسمان تصاویرم جعلی است. گاهی اوقات می توانم یک روز تمام در یک محل بمانم و اگر یک تصویر ثابت بدون هیچ ابری بگیرم، برای جایگزین کردن آن لحظه ای تردید نمی کنم.

چیزهای دیوانه وار را در تصاویر خود امتحان کنید، دستکاری عکس واقعا جالب و سرگرم کننده است.

من می خواستم به نتایج دیوانه واری دست پیدا کنم، بنابراین یک تصویر از کهکشان راه شیری در پشت برج ایفل اضافه کردم.

وب سایت های زیادی وجود دارند که شما می توانید تصاویر بدون بهره مالکانه (Royalty-free) مختلفی از آسمان ها را بدون هیچ گونه مشکلی از آنها به رایگان دانلود کنید.

روش اول : استفاده از ابزار Quick Mask

این ساده ترین روش از بین این سه روش است و بیشتر از بقیه موارد استفاده می شود. ما بر روی تصویری با یک آسمان بیش از حد روشن و سوژه ای با خطوط فاصل آسان کار می کنیم.

به دلیل خطوط فاصل ساده این بنای تاریخی، انتخاب آسمان در این تصویر آسان خواهد بود.

اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که تصویر خود را در فتوشاپ باز کرده و برای جلوگیری از هر گونه ویرایش مخرب، لایه اصلی را تکثیر (duplicate) کنید. در این صورت اگر هر اشتباهی کردید، همیشه می توانید به لایه اصلی برگردید. همیشه این کار را انجام دهید، چون اگر اشتباهی مرتکب شدید، در وقت شما صرفه جویی کرده و زحمت شما را کم می کند.

با انتخاب ابزار Quick Selection در پنل ابزار فتوشاپ شروع کنید، و مطمئن شوید که به منظور تسهیل در انتخاب، اندازه را افزایش دهید.

سپس به سادگی با شروع از یک انتها، بر روی آسمان کلیک کنید. در این مورد، من از قسمت پایین سمت چپ شروع کردم و تا انتهای دیگر کشیدم (پایین سمت راست). در این نوع تصاویر، ۹۰% مواقع در اولین تلاش، انتخاب انجام خواهد شد و معمولا هم بسیار دقیق صورت می گیرد. فراموش نکنید که قسمت های دیگر آسمان را هم انتخاب کنید، به تصویر خود توجه کنید و ببینید کجا کمی آسمان دیگر باقی مانده که انتخاب نشده است.

هنگامی که انتخاب انجام شد، بر روی ابزار refine edge کلیک کنید تا آن را دقیق تر کنید (Refine Edge در بالای پنجره Photoshop قرار دارد). شما گزینه های نمایش متعددی خواهید داشت، یک گزینه خوب برای استفاده On Black است.

در بخش تشخیص لبه، بر روی Smart Radius کلیک کنید، سپس با مکان نما (اسلایدر) بازی کنید تا زمانی که شعاع مناسب را پیدا کنید. این کار در هر تصویر متفاوت است.

وقتی از انتخاب خود راضی شدید، بر روی OK کلیک کنید و آنوقت با انتخاب خود به تصویر بر می گردید. مطمئن شوید که هنوز هم دارید از ابزار quick mask استفاده می کنید. برای ذخیره کردن انتخاب خود، به سادگی راست کلیک کنید و save selection را انتخاب کنید. شما فقط باید به آن یک اسم بدهید و برای تایید دکمه OK را فشار دهید. انتخاب شما ذخیره خواهد شد و شما می توانید با کلیک بر روی select در بالای پنجره Photoshop و سپس انتخاب load selection در پایین، هر جایی که می خواهید از آن استفاده کنید.

روش دوم : استفاده از Color Range (محدوده رنگ)

انجام این انتخاب نیز بسیار آسان است، اما خیلی دقیق است. ما در واقع آسمان را انتخاب می کنیم درحالیکه از یک رنگ نمونه برداری می کنیم. بنابراین به طور منطقی آسمان شما باید یکنواخت و یک دست باشد، این نوع انتخاب ها در طول ساعت آبی یا در روزهای روشن، با آسمان آبی صاف و روشن واقعا خوب عمل می کنند.

ما بر روی این تصویر کار خواهیم کرد، آسمان کاملا آبی است و انتخاب آن آسان است. انجام این انتخاب با ابزار quick mask (یا Quick Selection) خیلی سخت تر خواهد بود، چون تصویر کاملا تاریک است و جدا کردن خطوط فاصل ساختمان از آسمان بسیار دشوار است.

مانند همان تصویر اول با کپی گرفتن از لایه اصلی کار را شروع کنید. سپس به select در بالای پنجره خود بروید و color range را انتخاب کنید.

یک پنجره کوچک ظاهر خواهد شد، و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که با ابزار قطره چکان (eye dropper) بر روی آسمان در لایه اصلی (نه پنجره ظاهر شده) کلیک کنید. هنگامی که رنگ خود را انتخاب کردید، خواهید دید که یک ماسک در پنجره کوچک color range ایجاد می شود. به یاد داشته باشید که در ماسک های فتوشاپ رنگ سفید آشکار می کند و سیاه پنهان می کند، بنابراین هر چیزی که سفید است انتخاب شده است: این انتخاب شما خواهد بود.

با اسلایدر fuzziness در بالای انتخابتان در پنجره color range بازی کنید تا تصمیم بگیرید که می خواهید چه مقدار از رنگ نمونه انتخاب شود.

هنگامی که از انتخاب محدوده رنگ خود راضی شدید، OK را فشار دهید. مانند تصویر اول همان کارهایی را که با ابزار refine edge کردید اینجا هم انجام دهید، سپس با ذخیره کردن تصویر خود کار را تمام کنید.

این نتیجه نهایی با آسمان جایگزین شده است.

روش سوم : استفاده از یک لایه تنظیماتی Levels برای ایجاد یک Luminosity Mask (ماسک روشنایی)

انجام این نوع انتخاب کمی سخت تر است. زمانی از آن استفاده کنید که تنها یک رنگ در آسمان ندارید یا سوژه خطوط فاصل پیچیده ای دارد که جدا کردن آن از آسمان دشوار خواهد بود.

این روش خیلی پیشرفته است اما هنگامی که بفهمید چطور کار می کند بسیار آسان خواهد شد. این روش همیشه جواب می دهد، و اگر ۱۰۰% از کار را انجام ندهد، حداقل حدود ۹۰% از نیاز کار را انجام خواهد داد. بقیه کار را می توان با یک قلم مو و نقاشی روی ماسک بعد از این که کارتان با انتخاب اول تمام شد، تکمیل کرد.

ما با این تصویر کار خواهیم کرد، همانطور که می توانید ببینید آسمان درست مثل ساختمان ها کاملا تاریک است، بنابراین استفاده از ابزار ماسک سریع (quick mask) سخت خواهد بود. رنگ های آسمان ترکیبی از آبی، نارنجی و سفید هستند (بله اینها رنگ های روشن هستند).

کاری که ما می خواهیم انجام دهیم بسیار ساده است. ما قصد داریم تنها با انتخاب هایلایت ها (قسمت های روشن)، یا به عبارت دیگر روشن ترین پیکسل های تصویر، یک ماسک روشنایی یا luminosity mask ایجاد کنیم. هایلایت ها با آسمان به آسمان مربوط اند، بنابراین این دقیقا چیزی است که ما می خواهیم.

برای ساده تر کردن انتخاب، عکس را به سیاه و سفید تبدیل می کنیم تا دید آسان تری داشته باشیم. در واقع قصد داریم تصویر را سیاه و سفید کنیم تا جدایی خوبی بین سایه ها و هایلایت ها (قسمت های روشن) ایجاد شود. ما این کار را با استفاده از لایه تنظیماتی سطوع (levels) انجام خواهیم داد، همچنین می خواهیم تمام تن های میانی را از تصویرمان حذف کنیم. فراموش نکنید که اول لایه اصلی را تکثیر کنید.

بعد از تبدیل تصویرتان به سیاه و سفید و ایجاد یک لایه تنظیماتی (adjustment layer levels)، باید با سه اسلایدر بازی کنید تا آسمان سفید و تمام چیزهای دیگر سیاه شوند. سفید آشکار می کند و سیاه پنهان می کند، بنابراین انتخاب شما به رنگ سفید خواهد بود.

هر سه مکان نمای سفید، سیاه و خاکستری باید در یک نقطه به هم برخورد کنند، شما باید با مکان نما ها (زیر هیستوگرام) بازی کنید و ببینید کدام انتخاب برای تصویر شما بهتر جواب می دهد. شما در واقع دارید یک ماسک روشنایی یا luminosity mask ایجاد می کنید.

بعد از پیدا کردن نقطه مناسب، شما فقط باید لایه تنظیماتی levels خود را ببندید و به کانال ها یا Channels بروید. یک کانال انتخاب کنید، بر روی آن کلیک کنید، و Command/CTRL+A را تایپ کنید تا انتخاب را از لایه levels که قبلا ساختید، ایجاد کنید.

هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید لایه های levels و سیاه و سفید را حذف کنید تا به تصویر اصلی خود برگردید. ناحیه انتخابی (Selection) شما هنوز هم آنجاست. بر روی refine edge در بالای پنجره فتوشاپ کلیک کنید و با شعاع های خود بازی کنید تا وقتی که به یک انتخاب عالی برسید.

این تصویر نهایی بعد از کمی تنظیمات است، من از انتخاب آسمان برای اضافه کردن رنگ ها بدون این که بر بقیه تصویر تاثیری بگذارد استفاده کردم.

اینکه بخواهید آسمان را تنها ویرایش کنید یا کاملا آن را جایگزین کنید، به شما بستگی دارد. من امیدوارم که این آموزش تکنیک هایی به شما یاد داده باشد که بتوانید به عکاسی منظره و مناظر شهری خود اعمال کنید تا به آسمان انرژی و جذابیت بیشتری بدهید.

 

نویسنده : یاسین بسکهواد (Yacine Bessekhouad)

برگرفته از: digital-photography-school

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

یک پاسخ به “آموزش تغییر پس زمینه با استفاده از فتوشاپ”

  1. ... گفت:

    عالللللللییییی مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *