خانه » آموزش ادوبی فلش » آموزش آشنایی با محیط و قسمت های فلش-درس اول [Text]
15 مهر 1393

آموزش آشنایی با محیط و قسمت های فلش-درس اول [Text]

CityGraph2-89

بازم سلام خدمت همه ی دوستان عزیز

بنا به درخواست جمعی گسترده از بازدید کنندگان برای آموزش نرم افزار Adobe Flash

ما این تصمیم رو گرفتیم که از صفر تا صد این نرم افزار رو به صورت نکته به نکته و گام به گام برای شما آموزش بدیم

ولی برخی از دوستان گلایه کردن که حجم فیلم های آموزشی بالاس و برای دانلود به مشکل بر میخورن !

(که با اینترنت ایران این عمر طبیعیه)  😉

و ما وظیفه ی خودمون میدونیم که به نظرات و انتقادات شما با کمال میل گوش بدیم و خواسته های شمارو عملی کنیم .

پس با سایت خودتون سایت شهر گرافیک همراه باشید ..

طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

فلش و کاربرد آن
امروزه در دنیای وب و مالتی مدیا، فلش، کاربردی ترین و قدرتمندترین نرم افزاری است که مورد استفاده طراحان سایت، مالتی مدیا و انیمیشن قرار می گیرد. این نرم افزار قدرت بالایی را در ایجاد متحرک سازی دو بعدی در اختیار کاربر و طراح قرار می دهد. فلش مانند نرم افزار ایلوستریتور نرم افزاری است که بر پایه وکتور طراحی شده است، به این معنی که تمام اشکال و اشیای ایجاد شده در آن وکتور بوده و در نتیجه اشیای رسم شده در آن علاوه بر کیفیت بالا و سادگی در ویرایش، از حجم پایینی برخوردار می باشند. از این رو، در سال های اخیر استفاده از فلش در وب سایت ها و نرم افزارهای مالتی مدیا به دلیل جذابیت بصری افزایش چشمگیری یافته است.

آشنایی با محیط و قسمت های مختلف فلش
قسمت های مختلف فلش و هر برنامه گرافیکی دیگر به کاربر این امکان را می دهد تا برای ایجاد اشکال و تصاویر و همچنین ویرایش آنها از امکانات برنامه که شامل ابزارها و پنل های مختلف می باشد استفاده نماید. درتصویر زیر محیط فلش را مشاهده می نمایید.

45421421

جعبه ابزار
حاوی ابزارهایی برای ایجاد و ویرایش تصاویر، اشکال مختلف و تنظیمات ابزار می باشد.

نوار زمانی
این نوار، نشان دهنده فرایند حرکت مرحله به مرحله اشیاء و اشکال ایجاد شده می باشد. تعداد فریم ها و سرعت حرکتی که خط پیمایشگر نوار زمانی طی می کند، نشان دهنده سرعت نمایش یک شیء می باشد.

پنل خصوصیات
تنظیمات و خصوصیات ویژه هر ابزار را در اختیار کاربر قرار می دهد.

فضای طراحی/صفحه ترسیم
صفحه کاملأ سفید (درحالت پیش فرض) که داخل آن تصاویر و اشکال مورد نظر را رسم و ایجاد می کنید.

پنل ها
فلش دارای قسمتی به نام پنل است. هر پنل دارای ابزارها و خصوصیات مختلفی برای انجام کاری است. به طور مثال، در پنل Library یا کتابخانه می توانید اشیاء و تصاویر را به نماد تبدیل کرده و یا این نمادها را مدیریت کنید. در پنل رنگ، قادر خواهید بود رنگ اشیاء را مدیریت کرده و همچنین در پنل Align می توانید اشیاء و تصاویر را بر روی صفحه و یا نسبت به یکدیگر تراز نمایید.

نکته:
می توانید برای پنهان کردن و یا نشان دادن پنل ها و جعبه ابزار، کلید F4 را در صفحه کلید فشار دهید.

استفاده از صفحه طراحی و پنل ابزار
هنگامی که برنامه فلش را باز می کنید، در ابتدا پنجره زير ظاهر می شود. این پنجره شامل سه قسمت اصلی می باشد:

lle2
Create from Template: قالب های از قبل آماده شده را برای ایجاد پروژه های مختلف باز می کند.
Create New: صفحه طراحی جدیدی را باز می¬کند.
Learn: با کلیک روی این عناوین فهرست شده، فلش شما را به سایت شرکت Adobe هدایت کرده و در آنجا می توانید مطالب آموزشی مربوطه را مشاهده نمایید.

برای ایجاد یک سند جدید، در قسمت 2 روی ActionScript3.0 یا ActionScript2.0 کلیک کنید. پس از کلیک و انتخاب آن، وارد محیط اصلی برنامه می شوید. همانطور که در قسمت آشنایی با محیط و قسمت های مختلف برنامه گفتیم، برای رسم و طراحی اشیاء و شکل ها توسط ابزارهای برنامه، روی صفحه طراحی این اشیاء را ایجاد می نماییم.
ابعاد پیش فرض صفحه طراحی در فلش CS5، 400X550 می باشد که در ادامه خواهیم گفت چگونه می توانید این ابعاد را تغییر داده و ابعاد مورد نظرتان را به عنوان ابعاد پیش فرض در برنامه تعریف کنید. در شکل زیر، ابعاد پیش فرض صفحه طراحی یا سند را تبدیل به ابعاد 250X350 کرده ایم. در قسمت پایین برنامه و در پنل خصوصیات ابعاد صفحه را مشاهده می کنید.

12312
برای استفاده از ابزارهای جعبه ابزار، روي ابزار مورد نظر كليك كنيد. هر ابزاری را که در پنل ابزار انتخاب مي كنيد، امكانات و خصوصيات مربوط به همان ابزار در قسمت پايين محيط برنامه و در پنلی به نام پنل Properties (خصوصیات) ظاهر خواهد شد. در آینده، روش رسم انواع اشکال و استفاده از تمام امکانات و ابزارهای موجود را خواهیم گفت.
lle4
نوار زمان (Timeline)
نوار زمانی، شامل چهارخانه هایی به نام فریم است. هر فریم در واقع نشان دهنده یک تصویر ثابت است. اگر تصاویر متوالی در این فریم ها رسم کنیم و سپس آنها را به سرعت نمایش دهیم، یک تصویر متحرک ایجاد می شود. در واقع نوار زمان مهمترین قسمت برنامه فلش می باشد که با آشنایی و درک کامل آن، قادر خواهید بود اشیای مورد نظر خود را با جلوه ها و سرعت های دلخواه متحرک کنید.
در شکل زیر، فریم 10 انتخاب شده است. در قسمت پایین نوار زمان، سرعت فریم را مشاهده می کنید. عدد 24 مقدار سرعت فریم ها می باشد، که این عدد نشان دهنده تعداد عبور فریم ها بر مبنای هر ثانیه می باشد. به عبارتی، 24 یعنی پیمایشگر نوار زمان، در هر ثانیه از 24 فریم عبور می کند. هر چه مقدار این عدد کمتر باشد، سرعت انیمیشن در یک پروژه کمتر بوده و هرچه مقدار این عدد بیشتر باشد، سرعت انیمیشن بیشتر خواهد بود.
lle5
در ادامه آموزش و در درس های آینده، با چگونگی کار و عملکرد نوار زمان به طور عملی و کاربردی آشنا خواهید شد.

پگاه سعادت

با سلام پگاه سعادت هستم عاشق فتوشاپ و طراحی هستم و کارامو خیلی دوس دارم و خیلی وقته دارم توی سایت شهر گرافیک تدریس فتوشاپ میکنم امیدوارم راضی باشید ;)

یک پاسخ به “آموزش آشنایی با محیط و قسمت های فلش-درس اول [Text]”

  1. الیاس گفت:

    سایتتون عالیه
    ممنون بابت آموزش های عالیتون
    🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *